Ahogy felmászottunk a hegyre, a nyolcz ezredrészre

Az "Everest" szenzációs film után sokan izgatottak voltak azzal a gondolattal, hogy majdnem holnap a hegyekbe mennek. És nem csak egy kirándulási túrán, de azonnal a bolygó legközelítetlenebb és legveszélyesebb tetején.

Ez valóságos? Nem, nem az.

Még a tapasztalt hegymászók emelkedő hegy magassága több mint 8000 méter (és nem feltétlenül vagyunk az Everest, a bolygónkon van 13 „nyolc thousanders”) - ez egy nagyon nehéz és veszélyes teszt.

Több mint 10 éves tapasztalatom van a hegymászás területén, a FÁK legmagasabb csúcsait felmászva. De ennek ellenére többször is elkaptam magam, hogy ezúttal "a szélén" járok.

Először is, a "nyolc ezredes" meghódítása drága. A Gasherbrum II-hez való felemelkedés 4-5 ezer dollárral jár. Ez az összeg magában foglalja az állam engedélyét az emelkedésre, járatokra, szállodákra, szállásra és étkezésre másfél hónapig (igen, ez nem gyors). Az Everest esetében a költségvetés egyszerűen megtiltja - 40-50 ezer dollárból indul.

Ebben az esetben senki sem ad garanciát arra, hogy eléri az áhított csúcsot. És általában vissza fog térni.

A hó mélyén

Figyelembe véve a nehézségeket, mi ugyanazok a kétségbeesett srácok egy csoportjával elhagytuk a síkot Sialkotben (Pakisztán nemzetközi repülőtereinek egyike), ahonnan a Gasherbrum II lábához mentek.

A helyreállítás első szakaszában hosszú napi átmenetek voltak. Az expedíció több tagja megbetegedett, megszokta az új éghajlati viszonyokat.

De összességében ez egy szép változás, amely végigfut a Baltoro gleccser, körülvett csodálatos hegyi táj. Szerencsénk volt elég, hogy két ilyen laza felhők híres „nyolc thousanders”, mint Broad Peak és a K2 (a második legmagasabb hegy a Mount Everest és a világ legnehezebb technikailag mászni).

Tehát az 5100 méteres tengerszint feletti magassághoz mentünk az alaptáborba. Az alaptábor az a hely, ahol a hegymászók előkészülnek a felemelkedés következő szakaszaira, aztán magasabb magasságra emelkednek, majd visszatérnek a táborba. Tehát akklimatizálódtak, megszoktuk a kimerült levegőt.

Másnap az alaptáborba érkezés után várta az első nehézséget. Át kellett jutnunk a gleccseren ahhoz, hogy elérjük az első magassági táborat 5900 méteres szintre. Ezt a gleccsort többször át kell kereszteznünk a felszállás előkészítése során.

Lassan sétáltunk, és kerestünk egy utat egy rakás tonna jég és seracs között. De még jobban félt attól a veszélytől, hogy az egyik feneketlen jégtörésbe esik, ami a gleccsert szaggatta. Ők titokban elrejtettek egy hófehérke alatt, és időnként rendkívül nehéz volt megvizsgálni őket.

Hogy megvédjük magunkat, kapcsolatba léptünk a biztonsági kötelekkel. Utolsóan ebben a csomagban voltam. Így egy bizonyos pillanatban hirtelen úgy érezte, mintha az egyik láb a hóba ment volna.

Aztán minden történt egy szempillantás alatt: a látóhatár hirtelen eltűnt a horizonton, a símaszkot hóborította, lábam alatt pedig ürességet éreztem. Miután visszanyertem az első sokkból, találtam magam egy kötélen egy mélységben lógva - belerohant az egyik jégtörésbe. A felület két méterrel volt a fej fölött.

Senki sem fog garanciát vállalni arra, hogy eléri az áhított csúcsot. És általában vissza fog térni

Szerencsére a felvonulás többi résztvevőjével kötél volt kötve, és sikerült elhalasztani az esésemet. Biztosítással gyorsan kimentem, de ha nem lenne a kötelet, akkor ez a történet nem lett volna.

Hamarosan megismételték a PE-t - az egyik fickó a hóhídját (a jégtörés hófedőjét) súlyával csökkentette, és sokkal mélyebbre esett. A biztonsági kötelek 5-7 méter mélységben leálltak. Ahhoz, hogy a hegymászó kijusson a jégtörésekből, több mint egy óra kellett. Ebben az időben nagyon hűvös volt.

További átmenetek az éjszakai és kora reggeli gleccseren keresztül. Mielőtt a nap megolvasztotta volna a havat.

Nem kevésbé veszélyesek voltak a meredek lejtők. Annak érdekében, hogy ne csússzunk le, akasztottunk egy korlátot (a kötélen rögzített kötél). Sőt, az időjárás folyamatosan módosította a terveinket. Az előrejelzések gyakran nem indokoltak. Komolyabb átmenetet kellett átmenni időről időre.

A "halál zónában"

Miután több éjszakát töltött a második (6400 m) és a harmadik (6950) nagy magassági táborban, a legmagasabb pontot meghódítottuk. A legnehezebb volt.

A mászást az egész fagyos éjszaka hajtotta végre. A következő volt a ködös napsütés. Mesterséges oxigén nélkül mentünk, nehéz volt lélegezni. Az erők kimerültek.

A harmadik nagy magassági tábor csúcsára való felemelkedése és visszatérésünk 20 órát vett igénybe. A többiek után arra számítottunk, hogy leereszkednek az alaptáborba, visszatérnek Iszlámábádba és az úton.

Igen, nehéz volt. És egyáltalán nem ajánlom az ilyen kalandokat az embereknek felkészületlenül.

De ha megkérdezed, miért megyek a "nyolczadik ezredekbe", van egy válaszom. Több mint 90 évvel ezelőtt George Mallory, aki az első olyan embernek számít, aki az Everest csúcsára emelkedik, erre a kérdésre válaszol: "Mert létezik!"

Csatlakozzon a telegram csatornánkhoz Az új idő hírei