Vladimir Shcherbinin

Először hallottam Svatikovo tóról Valery Bolotov barátnőmről. Még fiatal korában volt, barátja, művész Vasily Denisov Kyzyl városába ment, átment a tóba, és meglepte rendkívüli tulajdonságai. De minden rendben van.

A közmondást követve: jobb, ha egyszer egyszer hallgatsz százszor, a nyár végével úgy döntöttem, hogy feleségem, Natasha, hogy kiránduljon erre a tóra. A buszpályaudvaron Abakan jegyet vásárolt Kyzylbe, és a régi, meglehetősen megrongálódott busz elment új benyomásokért.

A mi útunk a Sayánokon át. Néhány óra eltelt az út, alpesi rétek voltak, jellegzetes gyógynövényeik és cserjeik: áfonya, rhododendrons és mások.

A Sayanok szokatlanul gyönyörűek: a hegyek hófala a felhők fölé emelkedik. A hegyi ösvény legveszélyesebb helyiségeiben a téli szezonban felmerülő esetleges kőtörőkkel és lavinákkal szemben a betonpóderekből készült fém padlóburkolatú védőburkolatok vannak felszerelve. És ha a fékek a szállításnál megállnak, a legmeredekebb lejtőkön - speciális csapdákkal - zsákutcákkal.

Egy helyen az égett taigán vezetett: szomorú látvány egy halott erdő és fekete föld, a vidám zöldek helyett. Számos kisebb, de gyors folyó többször mozog. Végül a következő hegyre emelkedve egyenlő fennsíkot láttunk számos házzal, amelyeket játéknak tekintenek - Tuva volt. A köztársaság az utóbbi időben 1944-ben az Unió részévé vált.

Egy idő után Kyzyl megjelent (1926-ig - Hem-Beldyra). a Tuva fővárosa. A Yenisei partján fekszik, ahol Ázsia földrajzi középpontjának magas steleindexét helyezték el.

Eljöttünk a szállodába, és megkértek egy kétágyas szobát, megadták nekünk a legdrágábbat (azt mondták, hogy nincs más). A helyiségben a vízvezeték elkényeztetett, a burkolatok kihajtanak a kanapéból (hogyan alakul ki az olcsó szoba?). Natasha leesett, és felajánlotta, hogy reggel vissza fog menni.

- De célunk Svatikovo-tó - nyugtattam meg.

Reggel felvettünk egy privát kereskedőt, és miután vásároltunk ételt, utazásunk céljára mentünk. Miután húsz kilométerre Kyzyl-től hajtottak, a félig sivatagban voltak: apró tövises bokrok, dombok. A sofőr hamarosan bejelentette, hogy megérkezett. A tó egy kis gödörben volt, a partok mentén - számos panzió és pihenőház volt, de az Unió összeomlásával elhagytak és megbomlottak.

Volt egy sátor és hálózsák. Egy helyen a tó partján sűrű cserje nőtt, ágai a víz felett lógtak. Alatta húztak egy sátort, és ott fészket építettünk, így nehéz volt látni a sátort néhány lépésre.

Egy elhagyott panzióban találtam egy pókhálót - a fegyvert a meghívott vendégektől. Abban az időben, a perestrojika után a helyi lakosság agresszív volt az oroszok felé, kénytelenek voltak a Tuva-ból mozogni, kiűzni a munkából, és tűzbe dobni házakat. Sok tanár, orvos, mérnök elhagyta otthonát és költözött a Sayanokhoz (ilyen menekültek jelentek meg Kuraginóban, köztük barátunk, Georgy Konov).

Ebben a "húslevélben" ott élnek milliárd piros protozoa, akár 1 centiméter hosszúságú; Van halszálkás farok, és beragadt az emberi test minden oldalról - azt állítják, hogy a gyógyító hatása ennek a nagy. Elképzelhetetlen az ilyen békarasikák sós salátában való túlélése.

Az ételeket főztük a tálcán, az üzemanyag tüskés bokor volt, erős tűz keletkezett. Egy pásztor, aki a tó mellett elhajtott egy juh és kecske állományt, megvásárolta a kecsketejet; a tó közelében élt feltűnt yurtben.

A naplemente előtt néhány perccel a tó környékét fényes, barna színűen világították meg, mintha rengeteg cukorrépa-gyümölcslevet permeteztek volna a levegőbe. Talán légköri jelenségek voltak.

Visszatérve egy magánkereskedőt béreltünk, gyönyörű helyeken maradtunk, fényképeket készítettünk a memóriába. Egy hegyi folyó partján, egy úton lévő kávézóban friss szőlőskertet kóstoltak meg. Visszatérve Abakanba, otthonunk kényelmét éreztük.