Topic 11 fő fejlettségű etikai

1. Tipológiája etikai tanítások.

2. A történelem etikai tanítások: általános jellemzői.

1.Tipologiya etikai tanítások.

Vannak különböző megközelítések mögöttes tipológiáját etikai tanítások.

I. Az elv tipológia: etikai pluralizmus. Ennek lényege abban rejlik, hogy az etikai irányba, hogy az osztályozást nem kapunk. Ez személyiséglélektan pluralizmus: egyszerűen vegye a gondolkodó ember, és úgy etikai tanítás, és azonosítja a fő gondolata, hogy a neve az etikai fogalmak (Arisztotelész - „Az Etikai Erény” Kant - „az etikai kötelessége,” Albert Schweitzer - „Az etika kegyeleti élet „et al.).

II. tipológiája elv etikai monizmus. Keresések egy közös alapja etikai tanítások. Ez végzett a divízió minden filozófiai elméletek két fő területen: idealista és empirikus elmélet. Az először látta a forrást az erény és az erkölcs az ideális lényegét, a második - a valóságban történik.

Szubjektív idealizmus objektív idealizmus

Szubjektív idealizmus - alapján látható az emberi elme (Kant)

Célkitűzés idealizmus - alapján abszolút szellem (GWF Hegel), egy olyan világban abszolút ötletek (Platón), ezek a gondolatok a világ / kívül emberi lény.

A naturalista evolucionizmus elméletét Cosmologism

Naturalista elmélet - ez egy emberi természet, ez a „antropikus naturalizmus”. Ő három területre osztható:

A. Hedonizmus - erkölcsösen bármit, ami elvezet egy öröm.

B. eudemonism - erkölcsösen minden a boldogsághoz vezető. Abban különbözik a hedonizmus, hogy a személy, hogy elérjék a boldogság, hogy örömet és vezet egy aszkéta életet.

B. utilitarianizmus - erkölcsösen bármit, ami az egyént, hogy elérjék az előnyöket.

Cosmologism: forrás erkölcsi rend - az egyetemes jog (például, logo, chi, Tao et al.).

Az evolucionizmus etikai abból a tényből ered, hogy az erkölcsi tulajdonságok az emberek jobban minőségi szintet, van állatokban (Darwin).

B. A koncepció a racionális egoizmus - egy ember megkapja a képességét, hogy ellenőrizzék az egóját elméjével (NG Chernyshevsky).

Típusai etikai elméletek szerint a megértés az erkölcs forrása:

A) naturalista koncepció: erkölcs - az eredmény a természeti törvények (H. Spencer, PA Kropotkin szociobiológia iskola);

B) szociológiai fogalom:

• vagy elnyomás (F.Nitsshe, Freud);

B) "antropológiai koncepció": erkölcs - humán minőségi jellemzői (Démokritosz, Arisztotelész, K.A.Gelvetsy, E. Fromm);

Típusú etikai elméletek szerint a megértése a morális és etikai ideálok:

A) Hedonista tan: a legnagyobb célja az ember fun (Cyrenaica, AF de Sade);

B) A praktikus vagy pragmatista tant: morális és értékes az, amely arra szolgál, egy konkrét cél (szofisztikában, Benjamin Franklin, marxizmus);

D) "humán" tanítások: a legmagasabb erkölcsi érték egy ember (Shaftesbury, Schopenhauer, Erich Fromm)

2. A történelem etikai tanítások: általános jellemzői.

Jelölje ki és nézd meg a kulcsfontosságú szakaszaiban a történelem erkölcsi tanításait.

Az ókori etika két szakaszra oszlik. Az első szakasz - a „Iliász” Homer (IX-VIII században.) Ahhoz, hogy a tanítást a szofisták: mit kell követni, és mit kell elkerülni. Közmondások a hét Bölcsek (. VII-VI évszázad BC), Cleobulus „Államtanács adta a legjobb”; Solon: "Ne hazudj, pekis fontosságát", "Bogam- becsület, roditelyam- becsület"; Chilo: "Öregségi Honor", "törvény pokorstvuy"; Thales: „Ne a gazdag gonosz eszközt”; Elfogultság: „Istenek azt mondják, hogy ők”; Periandrosz korinthoszi türannosz: „A hatalom az emberek erősebb zsarnokság”; Pittacus, "Trustee visszatér" (Diogenes Laertius, "életéről, tanítások és mondásait híres filozófusok" M. 1986)

Hősies és didaktikai eposzok Homérosz és Hésziodosz a gyakorlati bölcsesség a hét bölcsek tükrözi az adott erkölcs az ókori görögök:

1) A természetes megértése az emberi élet értelmét, vidám képet alkot a világ. Felfogása az élet a földön, mint az egyetlen igazi élet:

„Minden halandó most szeretném, hogy nyújtson be egy jótanács:

Élő, hogy megtapasztalják az öröm, mert aki meghalt -

Csak egy árnyék a sötétben, a földalatti ő now- semmi

Élő szükséges élvezni az életet itt. "

( "Görög epigramma" M. 1960)

2) A második funkció a görög erkölcs - a vágy, az ókori görögök, hogy hasznos a társadalom számára.

3) morális racionalizmus az ókori görögök: „Ismerd meg önmagad.”

A második lépésben kezdődik V. BC Az ellentmondások a görög városban romlott, a kapcsolat a polgárok a politikai jelentősen gyengült, az egyéni érdekek egyre gyakrabban elsőbbséget érdekeit az állam. Egy olyan társadalomban, megerősíti az a meggyőződés, hogy az egyén a maga etikai érték, nem csak mint egy képviselője az osztály, az emberek és az állam. Az etika ebben a szakaszban válik a tanítás az erények és erényes személyisége, erkölcsi szuverenitása és az önértékelés:

„Az ember a mércéje mindennek, hogy létezik, hogy ezek léteznek, és nem léteznek, nem létezik.”

Protagorasz (490-420 BC.)

Arisztotelész (Stagirite), aki élt 384-322. BC rendszerbe foglalt felhalmozott mire a morális és etikai nézeteit a világ és az ember adta a nevét az új tudomány az „etika”, és elhelyezte a tudományok rendszerében a politika és a pszichológia. Ez Arisztotelész tekinthető alapító atyja etika önálló tudományterület. Az „etika” benne van a címe a három mű a filozófus: „Etikai Nikomakhosz”, „Evdemova etika”, „Nagy etika”.

Etikai gyakorlati filozófia, a tanítás az erények vezetnek jó, szerencsére. Mi az erény? Először is, ez egy olyan jogi aktus, amely elvezet a jó, nem sérült a jó mások. Minden erény arisztotelészi osztja két típusa van: dianoeticheskie - szem előtt tartva az erények, a legmagasabb erény az elme a bölcsesség; etikai erények - erényeit jellegű és az érzések, például, a bölcsesség és a nagylelkűség. Arisztotelész fogalmazott a szabály az arany középút, és szükségesnek tartja, hogy kövesse azt:

Erény - egy arany átlagos két satu: egy satu a felesleges és a hiba-hiány.

Hogy egy ember adott erény? Azt hitték, hogy az emberek született jó vagy rossz. Arisztotelész azt állította, hogy egy személy a szülés, csak a tendencia, hogy a jó és a rossz. Túlsúlya az egyik vagy a másik függ három okból - a környezet vagy a környezetben; képzés; önképzés.

A második rész tartalmazza a tanítás az igazság. Azonosítani tudjuk a két legfontosabb jellemzőit az igazság:

2. Az az intézkedés érvényességi követelmények és a megtorlás.

1. egyenlítő igazságosság: egyenlő - egyenlő és egyformán.

2. Válogatás igazságszolgáltatás - egyenetlen - az egyenlőtlen egyenlőtlenül.

1. Jó, rossz, jó.

3. A feladata és felelőssége.

4. A becsület és a méltóság.

5. Szégyen és lelkiismeret

6. A boldogság és az élet értelmét.

Az etika a középkorban

A történelem etikai gondolkodás a középkorban három időszakok:

2. Az az időszak, skolasztika. Scholastica általában „a művészet bizonyíték” bármi, ami ellentmond a szakterületen. A „skolasztika” végül lesz egy negatív jelentésű. Aquinói Szent Tamás és követői hívták Thomists. F. Tamás fogalmazta meg elméletét alapján Arisztotelész filozófiai öröksége. Azt is megértette, etika, mint a tudomány az erények vezető jó. De e két kategóriáját az erények, amelyek Arisztotelész írta, Aquinói egy újabb osztály - a teológiai erények: mindezen erények három megmarad a hit Istenben, a remény Istenben, Isten szeretete.

3. A késő középkorban. MeysterEkhart „Lelki prédikáció és az érvelés”, huszonnyolc ideológiai pozíciók került be (a pápai bullát 1329) eretnek. Azt mondja, hogy az ember isteni, ezért kell törekedni a tökéletességre, és nem bűn. Erős misztikus motívumok és megpróbálja megvédeni a szuverenitását az erkölcsi személy.

A reneszánsz, a humanizmus, a racionalizmus, a naturalizmus cselekmény, mint a fő látványosság, előre meghatározta az etikai reflexió a modern idők kapcsolódó ötlet a szuverenitását az egyén. Bright képviselője - Giordano Bruno. Etikai értekezések: „kiűzése a diadalmas Beast”; „A hősies lelkesedéssel.” Az utolsó ilyen - a történet a hősiesség egy szerelmes férfi.

Kapcsolódó cikkek