Topic 8 politikai pártok

Besorolás a politikai pártok. A politikai pártok és a választási folyamat

Társadalmi szervezetek és mozgalmak.

Jellemzői megalakult a pártrendszer a Belarusz Köztársaság. Állami szervezetek Fehéroroszországban.

1. Közhasznú Egyesület - önkéntes társulása egyének kialakított közös érdekek. az alábbi főbb csoportot lehet megkülönböztetni, köztük: politikai pártok, társadalmi szervezetek, társadalmi-politikai mozgalmak.

A „fél” származik a latin szó partis (részben a csoport) és parti (üzleti, részvény). Ennek a politikai valóság, az első fél és elrettent-osztály alakult fordulóján a középkor és az újkor az ország Európa-PAPn.

Adagoló kezdődött a 19. században. A jelentős hatással a folyamatot a következő tényezők. 1) a fejlesztési tömegtársadalom, hogy a tömegek a központok politikai döntéshozatalban; 2) az általános választójog bevezetése, amely megnyitotta a hozzáférést egy nagy számú ember a politika; és 3) a megjelenése a munkásmozgalom, amely szükséges volt megszervezni, hogy érdekeik védelmében.

A tudományos irodalomban az általunk kifejlesztett különböző megközelítések megértéséhez a lényege a politikai pártok és azok meghatározása.

Az ideológiai irányt a párt lát, mint ideológiai közösség, a szakszervezet a hasonló gondolkodású.

Szervezeti megközelítés középpontjában elsősorban a szervezeti és szerkezeti szempontból a munka fél.

A funkcionális megközelítés magában foglalja a vizsgálat szerepének és céljainak a felek a politikai mechanizmus (a fő funkciója - részt előkészítése és lebonyolítása választások)

Politikai párt - egy szervezett csoport hasonló gondolkodású emberek érdekeit képviselő, az emberek és a cél által történő végrehajtásának a honfoglalás államhatalmi és részt vegyenek annak végrehajtását. Ez az aktív avantgárd az adott réteg vagy osztály.

A politikai pártok jelentősen megváltoztak a politika világa által létrehozott, a WHO-Možnosti polgárok befolyásolni a hatóságoknak.

A politikai pártok telt a hosszú utat a kialakulását és fejlődését. Politológia általánosan elfogadott javasolt M.Veberomklassifikatsiyaetapov vistoriistanovleniyapoliticheskihparty.

1) aristokraticheskiegruppirov-ki vagy kritériumok, amelyek egyesítik a néhány képviselője politi-CIÓ az elit;

2) politicheskiekluby orientált részvétel a politikai aktivitás emberek befolyása fontos területein közéletben;

3) sovremennyemassovyepartii amelynek definiált-lennoy ideológia és kifejlesztett szervezeti struktúra

Klasszikus három fejlődési már fél Nagy-Britannia (a toryk és a Whigs (a második fele a 17. században)], részben -.... felek Olaszország és Franciaország, az első tömeges párt létrejöttét Angliában, Franciaországban és más európai országokban is a polgári demo-demokratikus forradalmakat XIX.

Mivel a politikai részvétel szélesebb társadalmi rétegek nőtt a szerepe a felek, és szilárdan elfoglalták a fő helyet a politikai rendszert, míg hídként a civil társadalom és az állam. Felek aktívan részt vesznek a politikai életben az államok.

Otlichitelnymipriznakami fő politikai pártok:

Létezik egy speciális tevékenységi program, ami az ideológiai beállítottság párttagok; charter.

Szervezeti struktúrát (a vezető, a pártapparátus, tagság)

Szerelés elérése a politikai hatalom és a cselekvés végrehajtására.

A stabilitás a szervezet, a párt - ez egy viszonylag hosszú időt kialakulását.

Fél végre sok turista, és a különböző technikákat, a függvények, és bár ezek mind szorosan összefonódik; ezek szerint lehet csoportosítani öt fő területen.

Ideologicheskayafunktsiya párt nyilvánul meg a fejlesztés a párt programja, terjesztése és népszerűsítése Ezen ideológia; közvélemény alakításában.

Politicheskayafunktsiya áll mastering az államhatalom; jelöltállítási a Parlament számára; felkészülés a felvételi a politikai elit az állam és az állami struktúrák

Upravlencheskayafunktsiya jellemző a hatalmon lévő párt. Ezek a felek átalakítják az állami, mint a közvetlen és tevékenységek megszervezése az állam; által vezetett számos területén közéletben.

Elektoralnayafunktsiya fél, hogy aktívan részt vegyenek a választásokon; a szervezet a választási kampányok; végző érdekképviseleti munkát a potenciális választók NYM; beszédet választási programok előrehaladását a választás.

Besorolás pártok:

Az a tevékenység jellegének megfelelően a tagsági oszthatja, az emberi erőforrások és a készpénzes játékok.

Cadre felek alapulnak ingyenes tagsági rendszer nélkül rendszeres fizetését tagdíjat, azzal jellemezve, önkéntes adományokból

Massovyepartii- jellemzi őket merev szervezeti és a kötelező tagság. Politikai attitűdök különböző ideológiai irányultsága, hogy fokozzák a storonnikov.Massovye érdekelt felek egyre soraikból, t. Hogy. Vannak tagdíj. Alkatrészek Az ilyen típusú összetartó, van slozhnoyierarhicheskoy szerkezetét. A mai világban kétféle tömeg felek: a szocialista és kommunista.

A szervezeti struktúra a párt különböztetjük meg: 1) a decentralizáció-Call - nincs világos szervezeti struktúra (főként az említett felek, amelyben a pártrendszer másodlagos szerepet játszik); 2) tömeg-sovyetsentralizovannye fél (szocialista és szociáldemokrata párt); 3) strogotsentralizovannye; merev hierarchikus rend és fegyelem - a kommunista, a nemzeti demokratikus és nekoto rozs stb) ..

Attól függően, hogy az ideológiai irányultság; megkülönböztetni jobboldali párt, levyeitsentristskie. A történelem e osztályozási megy vissza a BPE-Men, a francia forradalom (1789-1794). A Nemzeti Konvent képviselők voltak elhelyezve, hogy a döntő forradalmárok (a jakobinusok) maradt az elnök, a központban a képviselők hajlottak a kompromisszumra (centrum) és a jobb - reakciós, konzervatív-ry. Azóta a koncepció a „bal”, „jobb”, „centrum” szerzett politi-nek értelme, és légy azonosítottak: a baloldal - a támogatói forradalmi reformok (szociáldemokraták, a kommunisták), jobbra - hívei, megőrzése, a fennálló rend vagy ellenforradalmárok (általában a konzervatívok liberális); centrum - támogatói konszenzus az ötletek.

Ideológia orientáció is izoláltuk (szociáldemokrata, kommunista, liberális konzervatív nacionalista nyilas et al.)

Összhangban a hely, a párt a politikai rendszer, ők osztják az uralkodó (uralkodj) és az ellenzék.

Az ellenzéki pártok (a latin. Egymás mellé) Pryderi élve ellentétes véleményt, akkor a kontraszt a véleményüket bizonyos kérdésekben meglévő politikák.

Az ellenzéki pártok osztható jogi (Sign-en Állam), fél-legális. (Nem regisztrált, de nem tilos) és illegális (tilt az állam). Törvénytelen vagy tiltott állami eljárva körülményei között titok.

Egyes országokban konfessionalnyepartii egyesítő polgárok alapján a közös érdekek és a vallási alapítványok hit (fél az iszlám fundamentalizmus).

A természet a politikai viselkedés: a demokratikus (vagy pluralista), amelyeket az jellemez, a tolerancia és a kompromisszumkészséget, itotalitarnye. törekvő abszolút alárendeltséget és az uralom a társadalomban, a felszámolására elégedetlenség.

A jellegére tekintettel a társadalmi fejlődés: evolúció (alkalmazkodás a változó életkörülmények), a reformista (fejlesztés a reform a társadalom), a forradalmi (gyorsítás a társadalmi fejlődés útján fordulat), a radikális (határozottan és radikálisan megváltoztatni a társadalmat erőszakos fellépés (terrorizmus, elnyomás ).

1980 ez az új pártok dvizhencheskogo típusát. amelyben mintát vesz a szervezeti struktúra és tevékenysége az állami szervezetek. Így a Zöld Párt (Németország) teljes mértékben nyitottsága belső élet, a szakmai minimum gép, a hiánya állandó párt vezetője, és hagyományosan berendezett tagság.

A politikai pártok célja a hódítás és a hatalomgyakorlás a társadalomban.

Után megy keresztül, a választások, és egyszer a parlamentben, politikai pártok válnak Xia parlamentskimipartiyami. Attól függően, hogy a férőhelyek száma a parlamentben, ezek három fő típusa van.

2. A domináns (a latin dominantis- uralkodó.) - a második a hatását a parlamenti párt, viszonylag fájdalommentes shinstvom helyek (kevesebb, mint a többség, de több mint bármi más). Ez Coy párt a Kereszténydemokrata Párt Németországban, amely kénytelen keresni szövetségesei más felek számára alattiak Derzhko politikáját.

3. A kisebbségi (. Lat kisebb részére kisebb) - a párt, amely megkapta a mini-ülőhelyek minimális számát illetően a parlamentben, ezért nem képes önállóan befolyásolni a politikai irányvonalat. Ezek a pártok jellemző Bel-beli megközelítést és Hollandiában.

Attól függően, hogy a választási eredmények bemutatott parlamenti-TII pár) összehangolják intézkedéseiket a képviselők alkotják parlamenti párt frakciója (így Magyarországon is Duma: kommunisták frakciója és a pártközi koalíció blokkokat, és például egy blokk jobb erők). Rabotaparlamentskihfraktsy tartalmazza: ülések, bizottságok és jutalékok elkészítésében dokumentumok Plenáris ülés vita és döntéshozatal; kommunikációt szavazók (ülések a kerületek, a személyes vétel).

Hangszóró irányítja a beszélgetések (beszélgetések, viták) plenáris daniyah-magot; magyarázza a szabályokat a parlamenti eljárások; hivatalosan képviseli a képviselők foglalkozó végrehajtó-CIÓ hatalom a nemzetközi porondon.

Fél rendszer minden országban megvannak a saját jellegzetességei, kapcsolódó történelmi és kulturális környezet, a gazdasági fejlődés az állam, a politikai rendszer a társadalom, és így tovább. D. De a politikai rendszerekben van egy csomó közös st. Lefoglal egy többpárti, két fél, az egyik fél, és nem pártrendszer.

A non-pártrendszer ma már mintegy 20 országban (Katar, Kuvait, Líbia, Nigéria, Omán). Az okok hiánya lehet: 1) hiányában az esemény a előfeltételei tételek) 2) teokrácia az országban, nem világi politika (Vatican); 3) tilalma fél (Ghána, Jordánia).

Dvuhpartiynayasistema egy olyan rendszer, amely egy nem-érzékelhető, hogy hány fél túlnyomórészt a két legalapvetőbb és a befolyás-ing. A klasszikus példa a két párt rendszer az Egyesült Királyságban (Konzervatív és Munkaügyi Minisztérium) és az Egyesült Államok (és a párt publikanskaya res).

Az egyik fél egy választási kap a mandátumok többségét a gőz-siralom (Egyesült Királyság), alkotja a kormány vagy az ólom az elnöki hatalom (az Egyesült Államok), és képes lesz az uralkodó. Mások lesz az ellenzék. Az ellenzék, ő felügyeli a tevékenységét a kormányzó párt és annak képviselői konstruktív kritikája a munka a teljesítmény struktu-rah, és nem engedi, hogy bitorolják a hatalmat az országban.

Egy változata, a két párt rendszer egy sistemadvuhspolovinoyparty. a továbbiakban a „két-plusz”. Ez a párt rendszer két fő erőssége a párt és a harmadik - egy viszonylag gyenge, de tud segíteni az első két, hogy megnyerje a választásokat. Ez a leggyengébb fél köt koalíciót az egyik legerősebb, és egyben a legtöbb első losov. Egy példa erre Németország, ahol a két nagy párt: a KDNP és a szociáldemokrata, de egyik sem a választások nem kontúrok nélkül bármelyik fél SZDSZ, a párt a „zöld”.

Pártrendszer „két plusz” olyan, mint egy átmenet többpárti.

Mnogopartiynayasistema azt jelenti, hogy az ország három vagy több fél, és egyikük nem tud kormányozni. Ezek a rendszerek ma hajlamos konszenzusra törekednek keresztül kompromisszum. Az Országgyűlés létrehozta a kormánykoalíció, vagy egy koalíciós kormány alakul. Számos eltérő követelmények harmonizált és egyre általánosabb követelményeknek.

A legtöbb nyugat-európai országban képviselteti magát a többpárti rendszer (Hollandia - 12 játék, a skandináv országokban - akár 4, Belgium, Ausztria - 3, Magyarország - 60 Ukrajna, Litvánia, Csehország) (ezek egységes és egyesített tömb).

NGO - önkéntes társulás, amely viszonylag stabil szervezeti struktúra és a fix tagság.

Társadalmi-politikai mozgalom - önkéntes, önigazgató formáció létrehozott kezdeményezésére ember jön össze alapuló közös érdekek általános célokra nélkül világos szervezeti struktúra és a fix tagság. Prichinyvozniknoveniyaobschestvenno-politicheskihdvizheniyi szervezetek különböző és változatos:

éles változás a politikai, gazdasági helyzet az országban;

megvalósítása az emberi szükségletek, a társadalmi és politikai Dey-hatékonyságot;

tudatosság növelése;

növeli az oktatás a lakosság

előfordulása etnikai és más ellentmondások ..

Ennek alapján a többváltozós okai modern pán-kormányzati-politikai mozgalmak, akkor lehet csoportosítva három fő jellemzői:

1. Szervezet közvetlen befolyása a politikai döntéseket a Sovereign kormányzati struktúrák: a lobbisták és érdekcsoportok, amelyek cart-fellépés képviselők.

2. szervezetek, a politikai tevékenység, amely nem az OS-novnoy: szakszervezetek; pacifista mozgalmak; környezetvédők; vállalkozói szövetségek, és így tovább., stb.; fogyasztói mozgalom.

3: Tömeg, természetes mozgás; a spontán jellege: jogosulatlan gyűléseket és; masszív negatív érzelmek.

Modern társadalmi-politikai és demokratikus mozgalom szerint az alapvető kritériumokat a következőképpen osztályozzák.

Vzavisimostiottseley amelyek sújtja a mozgás háborúellenes, anti-nukleáris ;; mozgás, el nem kötelezett mozgalom, beszéd ellen faji és etnikai megkülönböztetés, az emberi jogi mozgalom, támogatja a megőrzése a jogok és szabadságok a polgárok, a környezetvédelem (Green Peace).

Popodhoduistilyudeyatelnosti: tömegmozgalmak; csoport és az elit; reform; forradalmi; erőszakos; erőszakmentes.

Mivel a skála a mozgás: helyi; regionális; nemzeti; nemzetközi; globális.

Nabazeobschestvenno-politicheskihinteresov. az emberi jogokat; békefenntartás; háborúellenes szervezetek, baráti társaságok.

Naosnoveosobennosteypolovozrastnyhgrupp: a fiatalok, a veteránok, a gyermekek, tanulók.

Az alapítvány a gazdasági érdek: a szakszervezetek, szövetkezetek, gazdasági társaságok.

A kreatív érdekeit. történelmi és oktatási, írók szakszervezetei; mozgása tudósok, orvosok; ügyvédek.

Környezeti: környezetvédelmi csoportok; védelme és helyreállítása történelmi emlékek.

Gyakori, hogy az összes ilyen egyesületek és szervezetek, hogy ők eszköz, de részt vesz a politikai életben és jelentős befolyást a kormányzati politikát.

Tesztelt tudják befolyásolni nyilvános csoportokat során kormány; és politikai struktúrák lobbizás - a gyakorlat befolyásolása a döntéshozatali folyamat kommunikál tisztviselők részt a folyamatban.

Belorusz társadalom korai szakaszában kialakulásának a többpártrendszer, amely fejleszti rendkívül ellentmondásos, és a CCA-szingularitás.

A kis pártok száma. A tagok száma tartományok általában 1 th. 2-én. (Mintegy jogilag szükséges minimális)

Többségi rendszer objektíve hasznos a kisebb politikai pártok. Bár a párt és a jogot, hogy kinevezhetik jelöltek a kerületek, de úgy döntenek, melynek feladata független.

Az érintett felek többsége még nem egyértelműen kidolgozott ideológia (kivéve a kommunista párt).

Elhanyagolható képviselete párttagok a parlamentben (a mai - 6 fő kommunista, 1 pedig egy agrár), ami azt jelzi, hogy az alacsony szintű befolyással a felek a lakosság.

Kapcsolódó cikkek