Ha menteni egy személy - Szeresd őt, mint egy testvér, ő adott egy esélyt, hogy

Itt tettem egy rövid mintát ezt a cikket. Azok, akik érdeklődnek lehet proschest cikket Yasen Dyachenko a teljes verzió, szerkesztette Eleny Laletinoy. Ezzel kapcsolatban az ébredés mi obschestvennh mentők és zsetonok. A teljes cikk olvasható, és csak az eseteket fokozottan érintő témáról.

Referenciaként: Ismerve a történelem orosz hegymászás Yassen V. Dyachenko (. 1930 gr) - az egyik legerősebb magyar vysotnikov 60-70s, Master of Sport, Snow Leopard, a bajnok és megnyerte a Szovjetunió bajnokságot hegymászás, tagja a Himalája csapat '59. Hátizsákkal dolgozott a leningrádi „Spartacus”. Jelenleg Finnországban él. Kérésére Russianclimb írt számos esszét a történelem hegymászás.

Tiszta Dyachenko, mentési műveletek

Mentési műveleteket. lenne Kakzalos, milyen értelemben azok elosztását egy külön sorban, ha felmásznak a szerkezet objektíven veszélyes? Valójában - ez nem. Évek dolgoztunk ki egy értelemben a veszélye, hogy a kedvezőtlen körülmények, legyen hó, firn és köveket. Nem az intuíció, és a bőr, minden reagál a savanyú firn hó tompította a hangot fórumon megkönnyebbülés kamnesbornika a kén szaga lezuhant kő por a zajok és hangok a hegyekben. Évekkel alplagerey oktató elmagyarázza, hogy ha a biztonsági szabályok a hegyekben. Éveken már eltelt a finomságok nagyon gorovoskhozhdeniya fiatal. És ez mind benne nem csak a tudatban, hanem a subcortex.

De a mentési műveleteket, kénytelenek vagyunk megtörni a biztonsági szabályokat. És a lavina lejtőn lehet kapni egy alkalmatlan időben, és kamnesbornik, akkor lehet mászni. És akkor az összes lény kezd tiltakozni. Beletelik egy hatalmas akaraterővel érvényesíteni ezeket a reflexeket csend. De ez még nem minden: a alteregó megtámadja az elme aljas gyanú: „Nem attól, hogy aljasság és a gyávaság próbálnak elmúlik, mint egy elkötelezettség a szabályokat gorovoskhozhdeniya?” Ez olyan, mint D. Orwell ő jövőkutatás „Year 1984”: „Kritikus pillanatok az életben, akkor nem harcolni az ellenség, akkor megpróbálják uralni a saját testét.”

Az évek múltak, és a sorsom studiously hiánypótló a tanulmányaim szempontjából mentési műveleteket. És, ha szükségesnek tekintik, ő szervezte a vizsgált át.

Valami ehhez hasonló volt a vizsgadíjak. Ez volt a „fekete éve a szovjet hegymászás”. 1963 szezon volt normális. Csapatunk mondta Championship North Face 3. Zap. Shkhelda „a hasítás.” A terület van együtt, és más csapatok. Minden volt alkalmazásban ugyanaz: részletes fényképeket, az útvonal frissítés, monitor és rögzítése Rockfalls a mozgási sebesség, képzési kimenetek. És akkor szörnyű dolog történt: Leo meghalt Myshlyaev. NE ellenerő Chatyn már, amikor belépnek a gerinc párkány összeomlott. Az ötből három szalagok csoport elsodorta egy ütést összeomlása. Két maradt a címer *

* Véletlenül találtam magam a PCB amikor Myshlyaev tervezett ugyanolyan végzetes útvonalát. Amikor mi voltunk egyedül L. Eliseev mondta Lenya csodálatos kifejezés: „Úgy tűnik, hogy a völgyben nem volt senki, aki ismeri az útvonalat, akik nem konzultált Myshlyaev Tehát mellett - ő is beszélt a helyi vének.”. Amint meghalt Myshlyaev - ismert. Úgy indult korán reggel, és egy három napos tanfolyamot tartottak egy munkanap. Az eresz alatt az este kiderült, hogy. Ie gyengébb csoport tűnik ezen a ponton egy korábbi időpontban. Úgy tűnik, Myshlyaev előre látta ezt a veszélyt. És az a tény, hogy ő konzultált a helyi lakosok, non-mászó, megerősíti a verzió: ő volt érdekelt a hó! Sajnos, még a legjobb időkben glaciological szolgáltatás, mélyen elkötelezett állam a jég, magyarázta információ-firn fedél nem ad.

* Kiegészítés a párt mászni a Chatyn csoport myshlyaeva - Boris Korshunov:

„Én együtt Valentin Bazhukova Tovább csokor -. Kosmachev-Glukhovtsev - ők voltak a másik oldalon a gerinc, mikor lépett előre -. Összedőlt párkány, estem 60 méterrel alacsonyabb vezetékek biztonságosan a falra, és lógott függőleges I .. és Bazhukov volt egy kötél segítségével a horog Bazhukova hozta fel a horgot, és még húzta be a horgot darab ponyva, mozdulni sem tudott. kapok által, lengő inga alig ragaszkodnak a rock, majd Valentin képes volt egy kis pihenésre -chut kötelet. Bazhukov lóg az emeletre, megkért, hogy hány pontot (hátizsákok, telefon) látom az alján. Chi az ágy volt, a szükségesnél nagyobb mértékben később kiderült, néhány a Cut the Rope -. így nem volt több pontot.

Még most, a végtelen évek, nem tudom szavakba önteni a kíméletlen horror személyes veszteség mindannyiunk számára. Myshlyaev valóban „könnyű az ablakon a számunkra.” Volt, és a mi büszkeségünk, és hitünk; hit a mi győzelem, hit magad.

Sport Bizottság felborult a bajnokság. Igen, mi a saját, és úgy tűnt, az átlagos és ördögi harc az érmek prolozhat senki hozzá hasonló versenytárs. És nagyon jól emlékszem, hogy a végzetes estén, amikor megtaláltuk az erőt, hogy jöjjön a házába a kapitány ( „vezér”) Petra Petrovicha Budanova hogy megvitassák a jövőbeli terveket. A találkozó zajlott lomhán: beszélünk a személyes sport érdekeit. És olyanok voltunk, mint a szemrehányás.

Ez történt itt! House remegett és zaplaval tiporják, mint egy Leningrád villamoson egy törött pályán, és ugyanabban a pillanatban hallotta a nehéz soha véget nem érő zörög. Öntudatlanul, ösztönösen, mi voltunk az utcán. Látható, hogy nekünk csak a széle B. Shkhelda. És úgy tűnt, hogy a lány ragyogott. És lehet, sőt a világ? Végtére is, az áramlás a kő, amely rohan le a falat, nem tudott nem ad okot fotonikus flash-ben a hasítás a kristályos kőzet. Az első dolog, hogy adott okot, hogy az agy - milyen áldás, hogy nem vagyunk ott. És miután a második: de valójában lehet, hogy az emberek! Live!?

Az emberek másik hegy. Megtudtuk, ma reggel a kapcsolatot a NYÁK művész Boris Romanov áthalad a Grand Dombai - Ulgen Bu * zivatarban csökkentjük 60 m a polcon, és meglepte az összeomlás idején a földrengés, az epicentruma bekövetkezett Dombay.

* Nem tudom megmondani, hogy áthaladási formátum volt ilyen. Nem tudom ellenőrző funkciókat. Irány mentési műveletek fölött volt Bu-Ulgen felé Dombai.

A többi inkább jelentéseket elölről: reggel és este PCB kapcsolatot, mi gyűlt össze a rádiós szobában. Mivel a nagy tektonikai aktivitás sokáig szorongást nem tudott átjutni, nincs felderítés. A szemében a mentők összeomlott egész támpillérek - ahogy az állítólagos helyreállítást. Telt az idő. A szomszédos területek Dombai küldött egyre mentőcsapatok. Várjuk a hívást, és mi lesz. De itt van egy csoport az áldozatok talált. Elsősegélyt nyújtani. Lépések szállítási munkát. Időről időre, fokról-fokra, még mindig nincs hívás. És akkor, amikor már elmosódtak és milyen mértékben a mi részvételünk és a szerepe, hogy a jelöltek minket, egy hívás érkezett az esti miatt: sürgős távozás. Tehát az éjszaka.

Mentünk 1-30. A két pilóta felváltva helyett egymást, együtt hajtjuk UAZ GCMR. A test lógott a gödrök csapat. A végén az éjszaka beléptünk a szurdok, a múlt Teberda, magasabb, nagyobb, Dombay. Megáll és / liter Red Star. A hozam a szurdokban Bu Ulgan a szürke hajnal. Mielőtt a mentők elérte a tábor, amikor a hajnal. Fura benyomást ez a tábor: a lakók többségének pakolták hátizsák azzal a nyilvánvaló szándékkal, hogy menjen le. Köztük voltak ismerősök. Egyikük, véleményem szerint, Kirill Bykov az LSU csapat, magyarázta a helyzetet: szállítók közel a felső küszöbértéket állomás alatti kell megközelíteni kombinált egység szállítására a völgyben. „Hinti?” - kérdeztem. „Igen, minden fronton, - mondta -, de ott van a tetején a vízmosás - veri úgy, hogy a kötél korlát megszakított fél óra.”

Bárcsak ő nem mondja. Végtére is, rájöttem, hogy ez az. És ha nem látogat ebben az átkozott couloir, akkor soha nem lesz képes igazán szeretni sem, és nem is lesz többé barátok. És hegymászás nyakkendő szükség. És megértem: nem - sietnünk kell. És én rohantam, hogy vizsgálja meg a „vezér”.

P. Budanov székhelyén sátor beszélt a fejét a mentési műveletek Semenov. A felek szerint egyértelmű volt, hogy a beszélgetés túlfeszültség. Én magam már régóta nyilvánvaló, hogy a mi csapatunk van hozzárendelve irigylésre méltó szerep - „egy furcsa ünnepe másnapos”. De nem volt módja. Poper barna mindkét: akarok menni az emeletre azonnal. A megszokott környezetben. Semenov furcsa nézett rám, de azt mondta, hogy tudok menni fél óra a csoport A. Snesariev, de - a partner.

Andrew nem bánta partner volt Yuri Ustinov. Jobbra és balra. Nehéz letölteni az adatokat. És van rá szükség? Alig fejemben akkor, amikor egy álmatlan meghajtó tudott emlékezni a kisebb; moréna, firn, sziklás gerincen a pályán. A legtöbb sziklák és fedett minket. Csak egy hírhedt p-p-p-p elég neked az egész bemélyedés a szikla. Homályos „pofon” a tompa nyögést valaki szörnyű. Fejbe, Andryusha Snesariev. Nem halálos, és hogy a sisak a számunkra talán ez került volna. *

* Sisakok, mint a kötelező prinadlezhnostvoskhoditelya, megjelent a 60-as évek végén.

És így - a vér fátyolos szemmel kell lefelé. Mi maradt négy. És fel, fel. Néha azonban ritkán, hogy valaki le elénk. Elméletben megértem, hogy nem kell plusz ember a hegyen, hogy a redőny felső állomásánál, a helyszínen „leple alatt” a teljes közgyűlés úgy dönt, spasproblem, és mindent belül a mérges sziszegéstől katonaszökevények.

De aztán végül a top párt „az ügy”: Boris Korablin és Yuri Belyaev Vorozhischeva vezet egy rövid kötelet. Ahhoz, hogy a hitel, a sebesült, megy a lábát. A fiúk tudjuk, hogy hamarosan lesz, hogy a leereszkedés a gerincet a Jura * Korotkov és Boris Romanov.

* Minden az én törekvések, hogy ilyen körülmények között, hogy én vagyok, az első és az utolsó név az ellenőrzés nem a lehetőséget. Hálás lennék, hogy az olvasók számára a bizonyítékokat, ha tévedek.

Megyünk vitatkozni, de aztán hozzá, hogy az anya nem aggódni. Mi rohant a site „leple alatt”. És itt láttam egy ésszerű indul a káosz, hogy mi történik: egy biztonságos menedéket telepített, arról futó ultra-mély idején hossza - 800 m - két emberes állomás számítás. Megparancsolta oázisában ész Zakharov Jr. (Pavel Pavlovich - primechnie szerk.). Tudtam, hogy az apja, Pál Fi, és vele nem ismertem. A csoport már irányította a rendelkezésére, de elmagyaráztam valami érthetetlen, hogy én állítólag kénytelen menni az emeletre, a teherhordók. És megtörtént a csoda: ő hadd menjen. És én futott ki a korlát. Rohantam, hogy az első függesztŒhorog: ott volt a srác a St. Petersburg Izzy Litvak. Szégyen, de azt hittem, gyenge sporsmenov, és ő - hordárok termékek - maradt a falon, és emelkedtek. Ennyit puhány! *

* Ezt követően Litvak kivándorolt ​​Izraelbe. Ott lett hivatásos katona, a századparancsnok. Tisztek az izraeli hadsereg „puhány” nem történt.

De van, hogy továbbra is. A második kapcsolási még csodálatos ember. Nem emlékszem a nevére, de ő egy barátom (férj?) Volt felesége Bori Romanov. Nos, világos, én húzta itt célom és külföldi megrendelések. És ez - önkéntes, - becsület!

Az állomáson, a két csapat lebeg ereszkedni. Nagyjából ezek a nagy, korábban nem látott belügyeibe a hegy mentési műveletek véget. Stretcher származású állt, és a srácok néhány szót váltott. Jura: „Bor, mi lehet - a harmadik napon nincs sürgős az alján?” Boris: „Igen a levél, a Jura, hogy a levelet.” Az a tény, hogy a valódi értelme a humor és humor csak akkor, amikor a teszten átment a határ tulajdonságok, tudta, de kiderült, hogy tudta, csak elméletben ...

Hordágy lement. A megrendelés érkezett a táborba. „Minden a felső - release felmászik Kulinich test megy lefelé csapat és / L Spartak irányítása alatt Budanov.” Sok ostoba láttam ezeket a mentési munkálatokban. De ez hülyeség született a szemem előtt. Az ő naivitás, láttam az esetet, mint ez: Kulinich test dobták a felfüggesztés a drót, csak ott, ahol felvette a hordágyat az áldozatok. Egészében származású származású eljárás szerv az állomás fél óra volt szükség. Az ereje 45 perc alatt. Mindannyian voltak a tetején, elég volt. De volt ebben az esetben a „valami”: politika, szükséges volt, hogy megfeleljen a kihívásnak a csapatunk, és természetesen szükség van egy utolsó lehetőség.

Természetesen ez nonszensz én elzárkózott, és le ment. Formálisan tagja voltam a csapatnak Budanov, akik (már!) Itt volt. De az egésznek. És mi volt a hegyen maradt csak két: Kulinich I Ya. Őszintén, magányos. De aztán egyedül rendelkezett minden olyan információt, további intézkedés céljából. P. Budanov jött elég gyorsan. De ez objektíven és szubjektíven - örökkévalóság. Aztán jött az egész csapat. Ez igencsak Pyotr Petrovich, én még soha nem láttam, még a hatodik fal, még a legerősebb hiányzik nekünk, a csapat tagjai. Kiderült, hogy el kellett választani sokáig azt mondani, hogy még ma este van munkahely, hogy csökkentse egy kis test az ereszkedést állomásra. Úgy tűnt, hogy a gyilkos couloir ez csak a határon, és ott van, Peter - Trin füvet.

Természetesen erős akaratú, megszokta, hogy a hatalom az ember, hogy vezetésével elviselhetetlen. De mi couloir fog aludni - jött rá. Egyértelmű, hogy elmentem. És Gera Agranovskiy - és a barátom és társam. Süket, kissé nyirkos éjszaka. Mountain alvás és víznyelő-ben átkozottul unalmas csendet. Minden hang a acélsodrony, amelyen lóg a test honfitársunk-mászó, valaki fia ... Hera és én - mi mindent akartunk csinálni.

A reggel másnap Dombay Kulinich szülők megérkeztek. A lelkiismeretem előtt fiuk tiszta volt. Előtte is.

A halála elvtársak vagy súlyosan sérült mentési művelet elmerül gyász színekben. De van a mentési műveletek és egyéb ingatlanok; ez csak valami, ami kifejezte a hős az epikus mentő Nobel és csapata, akadémikus Samoylovich:
„... és nehéz volt látni, aki több boldog, mentett vagy mentők.”

Ez az érzés a boldogság mindig akkor jön, amikor megmentette végül rájött, hogy már el van mentve. De a legerősebb, de ez volt az első alkalom ...

Csapatunk ment Bezengi szép fal, és már alig várom, hogy cseng érmet, visszatértek a táborba Spartak „Shhelda”. És a nap telt el, és már nem volt ideje, hogy megtapasztalják a finomságokat a völgyben az élet, mind a táborban kerekes jeep PCB és Semen Baskin hozott minket a harci küldetés: a tárgy - 2. Nyugat. Shheddy; útvonalon 4B; találkozási pont - a felső; áldozat - egy törött láb; van: 1. ravaszt kábel vezérléssel - 1 szett. 2. járdaszegély rádió - 1 db. 3. A kínálat a benzin és az élelmiszer - 1 nap. Ilyen az irányelv. Természetesen nem csak az ostor volt Senya kebelére, de a sárgarépa: három rendkívüli 5A-5B a lehetőséget. Ki ne szeretne?

Mi négyen: Victor Ovsyannikov, Victor Egorov, Sasha és én Kolchin. Jöttünk 5-00. Egész úton a tárgyalt megközelítés, bárki közülünk kell kezelni azokat a vas dolog, hogy húzza a hegyre. Kiderült - nincs. De úgy döntöttünk, hogy képes kezelni. És ha valaha is bárki kételkedett - mi lesz nevetve a csúcsra. Jó, hogy a fiatal. Azonban kérjük, vegye figyelembe, hogy az első kábel működtetett gazdaság alakult ki a táborokban csak egy távoli, ősi 1961.

A beszélgetések során szereztem magának azt a jogot, hogy csökkentse az áldozat. Hihetetlennek tűnt, hogy ez a pók (acél kábel átmérője 5 mm) ellenáll kettő. Négy B mi „zárt ki egyszerre.” Emlékszem szinte futott versenyt. Elérte a találkozási pont, mielőtt az esti órákban. Örömünkre. Mi várható a benzin, az élelmiszer és a dohány. És ez minden, amit kellett. Station származású telepített este. Legyen egy hosszú idő, de megbízhatóan. A süllyedés volt a tervezett reggel, és elmentem találkozni az áldozat. A sátorban volt két, láb fiú házi langetke. „Nos, aki itt akarja lovagolni?” - mondom, és nézett rá. A fiú meglepően jó, bízva arcát. Válaszul, kirántotta én és valószínűleg zavart lábát. Egy pillanatra, mintha az árnyék egy kis felhő vonult át az arcán, és itt megint bizakodó hajlandóságot. És ez volt valami fájdalmasan gyerekes. Ebből a szívemben valami megmozdult. Talán gyengédség ...

„Ne siess - mondjuk - a versenyek tervek szerint holnap.” Reggel ereszkedni kezdett. Félelmeimtől eloszlik a pillanatban. Csak az első alkalommal a fiú lógott rajtam, és preload súly osztva: néhány felfüggesztés független. A függőleges van, hogy húzza egy kicsit, és széttárta a kezét egy kicsit szélesebb, kormányoztam a helyzetünket. A fiú kezdett, hogy segítsen nekem. Aztán mire végre rájött, hogy mi tegnap elöntött velem - természetesen érzékenység. „Nem éri meg - kérdezni - a zongora négykezes jó.”

Így mentünk lefelé ereszkedést, míg voltunk lábánál épek. nincs csoport találkozóján. És a lapos kábel működtetett gazdaság használhatatlan; Ezután egy hordágyat szükség. Alulról, a csúcs jött egy nagy csoport. Láttuk sátraikat a gleccseren. mentési munkát kultúra felhasználásával a kábel szektor még nem dolgozott ki.

Talált hátsó polc alatt kiugró szikla. Voltak szervezett sit-in egy éjszakán át. Ültem mellette egy gyerek, és azt hittem, hogy csak azt kell ott lenni, és hogy megvédje őt minden bajtól.

Portásnak reggel jött, és megfogta a fiú. szétválasztása, az az érzés volt, mint egy távoli, félig elfelejtett gyermekkori emlékeket.

Wise japán mondja: „Ha majd menteni a személy - Szeresd őt, mint egy testvér, ő adott egy esélyt, hogy a végső ok”.