Milyen pihenni a Issyk-kul tóban?

Saltanat Abiltaeva, tanácsadó ügynökség igazgatója.

Minden utazás a Issyk-Kulba - családi vagy vállalati és kollégákkal - szoros kapcsolatban állt a kirgiz közlekedési rendőrökkel. Ezért tavaly nyáron, amikor úgy döntöttünk, hogy folytatjuk a 6 éves szünet után (túl szomszédosak a szomszédok számára), az Almaty - Issyk-Kul kedvenc útvonalát, repültünk repülővel. Repülőtér, Almaty - Tamchi járat, 30 perc - és ott vagy. Gyors, kényelmes, nincs határvonal a határon és az ellenőrök megvesztegetése az úton.

És először minden jól ment. 4 nap pihenés észrevétlenül repült. A klórral terhelt Almaty-medencék és a Kapchagai piszkos strandjai után a Issyk-Kul elhúzta az öt csillagot a szemünkben. Természetét sem a politikai viharok, sem az emberi ostobaság nem rontotta el: a tó, a hegyek, a forró közép-ázsiai nap - mindez ugyanaz maradt, mint 10, 20 és 30 évvel ezelőtt. Arany homok és kék víz, kávé és főtt kukorica, hegyek a köd ködében és egy örömös csónak örök dalével, amely a szarvból kijön: "Hogyan látják a gõzhajók, nem olyanok, mint a vonatok?" Fenyő és nyírfa, tűlevelű fytoncides és ízletes levegő, ruddy kajszibarack és vér-és bordó cseresznye. És egy nap után - valami különleges, szép barna.

Azt hiszem, ez a gyermekkori nosztalgia, ifjúkorom alatt két és fél millió kazahsztánt kényszerített, hogy nyáron Issyk-Kulba menjen. Két és fél millió Almaty az összes közeli falvak és a Taldykorgan mellett. Issyk-Kul szanatóriumok "KazGU" vagy "Alma-Ata" pihenő apák és anyák, nagymamák és nagyapák a mai Almaty lakosok és gyermekeik pihenni fognak. Körülbelül, úgyhogy önelégülten gondoltam, a Solemar szanatórium függőágyában feküdtem. Tetszett mindent. A természet természet, de meglepő, hogy a szolgálat szempontjából Kirgizisztán megkerülte Alakoli és Burabai szerepét. A képen a szanatórium kerítésének mögött hagyva a képet itt nem lehet rosszabb, mint a török.

Csak nem figyel, nem történt meg.

Négy nap pihenőnapon csak párszor mentünk el a szanatórium előtt - fagylaltot akartam vásárolni, az egész idő alatt a belső, jól őrzött területre költöttük. Ez a Kirgizisztánban fekvő pihenés sajátossága: a gyógyfürdő "foglalás" miatt az orr jobb, ha nem hagyja ki. Ott, azonnal a kapu mögött mindig volt néhány autó, és mellette a helyi fickókra ugrott. Nem gyanúsítottuk, hogy még mindig szembe kell néznünk velük.

Mert mindketten taxit rendeltünk a Tamchy repülőtéren, ahol, mint Almatyban, mindig van egy csomó versenyző, akik készek arra, hogy eljutanak a határig, készen arra, hogy egy tortát kapjanak a szerződéses díjért. Egy ezer és ötszáz szomszédban állapodtunk meg, és az udvariassággal, könnyedséggel és légkondicionálókkal elégedetten megállapodtak a vezetők útközben. Annyira megbízhatóbb, hogy úgy döntöttünk, és a taxisok biztosítják, hogy a megfelelő nap és óra lesz a bajonett a bejáratunk kapujában.

De mindannyian hibát követtünk el. Amikor négy nappal később, még mindig nedves a búcsú reggeli fürdés után, álomos gyerekekkel a karjukban, közeledtünk a kijárattól, ami várható volt. De nem csak a "mi" taxisofőrök. A panzió kapu mögött "szétszerelés" volt - a helyi taxisofőrök a repülőtéren foglalkoztak, valaki más területére támadtak. A szenvedély hőségében ez a beszélgetés messze meghaladta a megszokott üzleti konfliktust. A forradalmi küzdelemre figyelve élénken emlékszem a forradalmi Bishkek beszámolóiról, emlékszem, hogy a televíziós történet a műcsarnokról éreztem, akit a tömeg, a kínzás, az utcán vezetett ...

Volt valami hasonlat az arcokon, ugyanolyan elszántság és kétségbeesés - a kapunál lévő emberek egy másfél ezer szomszédunk számára nagyon készek voltak. Nos, miután az a tény, minden okom van arra, hogy azt mondjam, ha teljesen pihennünk, túszként fognánk, egy pajtaba zárva vagy még rosszabbul ... De nem engedték el.

Nem vettük észre azonnal ezt, valószínűleg a GDP-különbség - 12 ezer kazah dollár dollár egyszemélyes ellen 1158 kirgizs ellen - kegyetlen viccet játszott velünk. Még miután a panzió őrzése csendben azt tanácsolta, hogy engedelmeskedjünk és tiszteljük hasonló módon, nem hajlandó "dobálni" a taxisofőröket, akik messziről érkeztek hozzánk, idejüket és benzint. Mi arrogánsan vállat vontunk vállunkon: kivel szeretnék ezzel és az ételzel!

- Nem megy sehova ezekkel a gépekkel! - tiszta orosz idős Kirgizsban arccal kiabált. És a szellemben válaszoltam, hogy nincs joga az ilyenekhez. Voltak húsz ember - tíz közülünk, köztük öt gyermek és három másik repülőtéri járművezető. A fal a falon. Az erõk egyenlõtlenek voltak, de továbbra is "a jogaikat ingadoztuk". Aztán megpróbálták bejutni a rosszindulatú autókba.

Minden, ami később történt, rettenetes álomra emlékeztet. Az egyik helyi gyorsan leült a másodikat használó "Audi" -ba, és egy őrült sebességgel, szinte nem dőlt el, blokkolta a kocsit, és támogatta. Útközben egy kollégája volt, egy egyéves kislány a karjaiban - csak szerencsés eséllyel sikerült leállnia, miközben a gyerekkel a földre esett. A férje, látva ezt, a gépkocsivezetőhöz rohant. Harc tört ki. A rémült gyerekek sírni kezdtek, a nők sikoltoztak. A blokkolt sofőröket gumiból átszúrta, és a tömegből tapsoltak, majd a szemünk előtt felemelték az autót, és megfordultak. Két másik taxisszállító menekült. Az invertált kocsi abroncsából kilépő levegővel együtt fokozatosan elpárolgott az önálló elhatározásunk. Végül eljutott hozzánk, hogy a "nem helyi" gépeken nem fogunk felszabadulni innen.

Az egész történet, függetlenül attól, hogy milyen finálé, maradhat a hétköznapi hazai konfliktusok emlékezetében. De emlékszem a gépjárművezetők arcára, haraggal tompították, szemük tele van dühvel - és mindez miért? Egy és fél ezer nő miatt. És mások teljesen közömbössége, mintha bármi törvény zónáján kívül lennének. Senki sem állt fel a védelemért, hívta a rendőrséget, nem próbált beavatkozni. A panzió védelme, a dohányzás félre, lustán figyelte a harcot, mintha minden, ami történt, a dolgok sorrendjében, munkahelyi helyzet volt. Az utolsó reményben a recepciónál rohantam a lányokhoz, de a segítségkérésre válaszul egy megdöbbentő választ hallottam: "Még mindig be kell bizonyítania ezt!"

... egészen a repülőtérig csendben maradtunk. Valaki megnyugtatta a gyerekeket, valaki megpróbált megbirkózni az izgalomval, valaki még mindig zokogott. Elmentünk az autóhoz, amelyre bemutattuk. A gépjárművezető, egy negyvenéves, fekete hajú férfi, aki néhány perccel ezelőtt kész volt a vízbe fulladni a tónál, szintén komor néma volt. Láttam az arcát a visszapillantó tükörben. Semmi sem sajnálom: azt mondják, az életerők, és így békés emberek vagyunk, törvénytisztelőek.

Így hát az utasok vagy a túszok mentek el, anélkül, hogy egy szót szólnának egymásnak. Csak az út közepén valahol a taxisofőrünk, látszólag izzadt a hőtől, levette a régi, kopott baseball sapkáját, és váratlanul negyven évvel idősebb volt: szilárd, hamu-fehér szürke volt. Tehát végül is, túlélsz, a kétségbeesés küszöbén a túlélésért folytatott küzdelem nem ment el nyom nélkül, gondoltam, amikor a repülőtéren levettem a táskámat a kezéből. De természetesen nem mondtam semmit, csendben fizetett, és nem búcsúzott, futott, hogy utolérje a sajátomat.