Khiva, Bukhara és Samarkand

Folytatjuk történetünket Közép-Ázsia útján.

Tól Muinak mi volt a cél, hogy a khivai, mint kiderült, hogy nem busszal vagy repülővel - ez gyakorlatilag lehetetlen, legalábbis így állította taxisok. Mielőtt rátérnénk a helyi „hal” úgy döntöttünk, hogy kérje a helyi árak egy helyen khivai, az árak több mint ésszerű, az ár személyenként mozgott helyi 15,000 összege 20 ezer, azaz két kap egy maximum 40 ezer.

Optimista hozzáállással mentünk Muynakról Khiva-ra vagy szélsőséges esetekben Urgenchbe, a legnagyobb közeli városba, amely mindössze 20 kilométerre van a rendeltetési helytől.

Optimista magatartásunk azonnal eltűnt az első kérdéseket illetően, kiderült, hogy senki sem megy Khivába, és az Urgench-nél az egy személyre jutó ár legalább 100 ezer összeg lesz (!). Egy kis gondolkodás után úgy döntöttünk, hogy megpróbálunk érkezni Nukushoz, és onnan már meg kell keresnünk a Khivának egy kedvezőbb közlekedési módot.

Az a fickó, aki Muynakról Nukusra szállított minket, kiderült, hogy nagyon jó természetű, és úgy döntött, segít nekünk normális árat tárgyalni a Khivára történő szállításhoz. A boltban levő munkatársak nem értékelték a "látogatók segítségére" irányuló kezdeményezését, és néhány perc elteltével a szokásos beszélgetés szinte harcba kezdett. Végül mindannyian felajánlották, hogy Khivára 60 ezer főre indulnak, mivel a helyi árak 2,5-szer olcsóbbak. Természetesen ez az opció nem illett minket, és úgy döntöttünk, hogy a Khivához hozzánk hozzánk hozzunk valamit, kivéve a taxit, úgy döntöttünk, hogy eljutunk a buszpályaudvarra, és onnan kijutunk a buszon.

Érdemes megemlíteni, hogy az Üzbegisztánban a taxisofőrök a leginkább undorító emberek, és nem ismerik az üzbég nyelvét, hogy városról városra "helyi" áron szinte lehetetlen. Az első - helyi "bombák" nem szeretnek hosszú távolságokat közlekedni, ezért általában a legközelebbi nagyvárosba viszik, és már ott találnak autót. A trükk az, hogy valójában viszonteladóként adnak el más taxisokat, és ennek jó százalékos aránya van, néha még az új vezetőnél is. A második pont az, hogy csak a helyedért fizetsz, vagyis nem hagyod eléggé, hogy megtalálj egy autót, még mindig három embert vársz, és csak utána az autó megy.

Miután több busz és egy trolibusz váltotta fel, majdnem tíz órán belül elértünk Khivát. A városban késő éjjel érkezett, a buszvezető segített nekünk, hogy megtaláljuk a lakóhelyet, és naponta csak 4 dollárért, egy vendégházba telepítettünk, közvetlenül a várfalak előtt.

Khiva, Bukhara és Samarkand

Khiva a Nagy Selyemúton található város. Belül Khiva maga egy ősi város, körülvéve egy magas vályogfal - Ichan-kala. Tulajdonképpen ez a hely egy városi múzeum, mert minden, ami az utcákból, bármely épületbe történelmi, történelmi. Meglepő, hogy ez olyan, mint egy zárt város, amelyben 4000 ember él, az akkori gazdag vagy híres emberek leszármazottai.

Az egyik legfontosabb látnivaló egy minaret, amelynek magassága több mint 70 méter, innen kiváló kilátás nyílik a városra.

Minaret Kalta Minar, ami kellett volna, hogy legyen a legmagasabb minaret Üzbegisztán, de ezek a tervek nem vált valóra. Az építész halála után az építkezés befagyott. Általában sok legendát találnak erről. Egyikük azt mondja, hogy ha Bukhara Khan értesült a vakmerő tervet építeni a legmagasabb minaret (és abban az időben ez volt a legmagasabb Bukhara), aki elrendelte, hogy a gyilkos a építész, és úgy tűnt, ő kirepült, hogy a minaret.

Khiva, Bukhara és Samarkand

Khiva csodálatos, mert minden fő látnivalója a közelben van, és néhány óra alatt sétálhat körülöttük, így a városban pontosan 24 óráig maradtunk. Másnap kora reggel Bukharába mentünk a sivatagban.

Bukhara Közép-Ázsia egyik legrégebbi városa. Bukhara kora meghaladja a 2500 évet. Az ősi időkben Bukhara része volt Közép-Ázsia egyik régiójának - a Sogd-nak, ahol Nagy-Sándor idején már kialakult a várostervezési struktúra. Bukhara keresztül a Nagy Selyemút volt. Több mint 60 karavánzer volt, ahol Indiából, Kínából, Iránból és más országokból érkeztek kereskedők.

Bukhara-t kevesebbet kedveltem, mint Khiva. Valószínűleg annak a ténynek köszönhető, hogy nagyszámú turista van.

Khiva, Bukhara és Samarkand

Bukhara-ban egy nap alatt is maradtunk, miután láttuk az összes látnivalót, találkoztunk egy jól ismert üzbegisztáni Bukhara lakosával, akivel elég szerencsés volt ahhoz, hogy találkozzunk Taskent repülőtéren. Megígérte, hogy Samarkandba visz minket, sőt kiderült, hogy elvetett minket. Egész nap reggelig táplált bennünket, és később egyáltalán nem tudott felvenni. A jelenlegi helyzet miatt hiányzott a reggeli busz Samarkandba, és nem akartunk másnapra Bukhara-ban lógni, ezért úgy döntöttünk, hogy megpróbálunk autózni.

Üzbegisztánban történő autóbuszjárással minden nagyon jó, hiszen Bukhara egész Tádzsikisztán határáig tartó utazásáig soha több mint 5 percig nem álltunk. Néha nem volt időnk felemelni a kezünket, mert az autó azonnal felvette minket.

Üzbegisztánban több mint egy hetet töltöttünk, az idő elfogyott és két hét alatt találkoztunk, sürgősen át kellett menniük a határon. Amit ténylegesen tettünk. Előretekintve azt akarom mondani, hogy az üzbég-tadzsik határ átlépése talán az egyik legnehezebb küldetés. Szerencsétlenségünkre a leginkább kényelmes és gyors határátkelőhely "Penjikent" már évek óta bezárásra kerül. Fő hibánk volt - ez az arrogancia, mivel ez a határátkelés zárva van, ezért csak a határ mentén haladunk. Miután Yangiyerbe vándoroltunk, megtudtuk, hogy csak egy határátkelőhely van a hadseregnek, és Bekabadba kell menni, 60 km-re keletre.

A viccekkel, a viccekkel, a Bekabadba érkezéskor ismét csalódottak voltak - ez az átmenet csak a legközelebbi városok lakói voltak. Át lehet menni rajta, de csak akkor, ha van üzbég vagy tadzsik útlevele. Újra telepítettük és elküldtük 80 km-re északra Chanak faluba, állítólag van egy nemzetközi kereszteződés az úton. A fogaim összevisszaságával ismét elmentünk a pálya mögé, ahol egy buszon vettünk részt, melyet a szükséges határátlépéshez vezetett.

A határ átlépése legfeljebb egy órát vett igénybe, ebben az időben az üzbég felőli határőrök többször is azt javasolják, hogy velük együtt vonzzuk őket, és dobjuk körbe. Kedvesen visszautasítottuk.

Az emberek megváltoztak, a levegő hűvösebb lett - végül Tadzsikisztánban találtunk magunkat.