Útvonal: Felső Katav - Sheloma hegyei Zigalga - Verkh-Katav gerincén

Egyszer, mikor raglyadyval képek a tetején a Big Iremel kártya és a nyugati részén a gerinc Zigalga, támadt egy ötletem: a csoport Shelomy hegyek mehetsz a hétvégére. Korábban meglátogattam a Nagy Sheloma-t, és a legfontosabb dolog, amit az ivóvíz forrásairól ismertem, a községtől a Verkh-Katavtól. Így jelent meg az LDP "Sheloma Zigalgi" útja.

Az útvonal további részleteit megtekintheti a térképen.

Terveztem, hogy az éjszakát 3,5 km-re töltsék a folyó partján lévő Verkh-Katavtól. Katav, ahol van egy pavilon. Az út és a pavilon 20 méterrel a folyó felett helyezkedik el. A parton az a hely hirtelen a vízre vág. Gyorsan elértük, főzött vacsorát és sátorot állítottunk fel. Mindenki megértette, hogy holnap nehéz nap lesz. Vacsora után lefeküdtünk, esti esti összejövetelek nélkül a tábortűzben.

15 perc múlva elvettük a teheneket a sátrából, majd megnyugodtak és újra lefeküdtünk. Olyan aludtam, mint egy halott ember, de a tehenek ismét elrendezték, hogy mászni tudjunk - visszahúzódtak a Verkh-Katavba. 15 percen át őrzöttük a sátrat. Aztán ott volt az alvás harmadik sorozata, amelyet az ébresztőórával nagyon gyorsan befejezett.

Reggeli után a táborba fordultunk, és a folyó melletti bokrokon újabb dolgokat fedeztek fel.

Az egykori keskeny nyomtávú vasútvonal mentén 5 km-es séta után megközelítettük a Tukay kulcsát. Az út alatt egy szegecselt csőben folyik, melynek több mint 100 évesnek kell lennie, és maga az út ezen a helyen erősödik hatalmas vörösfenyő rönkökkel a széleken. Összegyűjtöttem 4 liter vizet, elvtársak - 3 liter. Hol és mikor lesz a következő víz, amit nem tudtunk. De megértették, milyen volt az időjárás számunkra, és egyetértettünk abban, hogy mindenkinek olyan mennyiségű vizet fog igénybe venni, amennyire ez a nap szükséges.

Kiránduljon a dombok és a zygalga hétvégéjére, a déli Ural pályái mentén

További 20 perc és 1,5 km sétáltunk a kisvasút, aztán egy elhagyott naplózási utak vesz minket lejtőin Zigalga. Sajnos, az első dolog, ami elkapta a szememet - kivágták! A szétszórt fa törzsek, nagy ágak, csipek és friss kender tömege. Mennyire barbár az erdőünk vágása! De remény van arra, hogy a hajtások ezekről a csomókról nőnek, majd nagyobb fák fognak felemelkedni. Kíváncsi vagyok, hogyan tudok itt járni, amikor a nagy fák újra nőnek vissza?

Végül az emelkedés meredekebbé vált, és a fák egyre nagyobbak és ritkábban nőnek. És itt van az elszámolás. A határ. A cseljabinszki régió és a baszortösztzi köztársaság határa. A dél-uráli állami tartalék határa. Igaz, hogy a süket erdő közepén nincsenek ilyen határok. Csak egy tisztás. Halt.

Most belépünk a tiltott területre. De nagyon csúcsok vannak, hogy úgy döntöttünk, hogy mászunk. Ez nagyon jó -, hogy itt senki sem favágás 45-50 év múlva, talán több, és megcsodálhatja a kemény sűrű tajga, átadva egy ritka hegyi erdő és a havasi rétek között Kurume fokozatosan lebomló az erdőben tundra, és végül, és a füves fennsíkon a sértetlenek között és a sziklák között.

A Nagy Shelom északi lejtője. Itt mennek, de nem elég. Nincs út. Itt van egy nehéz mászás: az 540-550 m tengerszint feletti magasságban elhelyezkedő kisvasút kikapcsolása, a hegy magassága 1427 m, a csúcsra való távolság pedig 5,5 km. Kiderül, hogy a keskeny nyomtávú vasúttól a csúcsig csaknem 900 méter magasságot kell elérni a 5,5 kilométeres emelkedéshez. De már 2 km-t már átmentünk onnan. Nézd meg a térképet - átmentünk a meredekség legszelídebb részében. Továbbra is nagyon nehéz lesz mászni a csúcsra, függetlenül attól, hogy: a taiga körül legalább az erdei kúp, az alpesi rét vagy a kurumny kupola nyitott lejtője.

Ismét megyünk. Izzasztó. Az idő a tizenegyedik óra, de a levegő hőmérséklete már + 25 ° C fölött van. Monsieur sziklák mindig megjelennek a lábuk alatt. Az első erdei kurum placers. Fáradhatatlanul felfelé mozogunk, néha leállunk. Nyitott kurumra indulunk. Megállunk.

Kiránduljon a dombok és a zygalga hétvégéjére, a déli Ural pályái mentén

Mindent figyelembe vessünk, ami látható. Nyugati irányban a Nara-gerinc lejtőjét láthatjuk, a gerincet még mindig a felettünk lévő hegy zárja le. Jól ismert falu Verkh-Katav és az alacsony hegyek északon és északkeleten. Azt is láthatja, hogy Katav-Ivanovszk regionális központja füstöl a hegyek mögött.

Az emelkedés újra. Hirtelen a terep sekély lesz. Körülbelül egy ritka erdő hatalmas fák növekvő füves magas magassága. A 300-as mérőmezőn egy nagyon finoman lejtős erdőn járunk, és minden lépcsőn a meredeken emelkedő nyílt, görbe lejtő közelebb és közelebb kerül. Ahol a csúcs tetején tudjuk, mikor mászunk. Sokszor voltam itt, de nem voltam öt évig. Most ismét át kell mennem a hegy gyönyörű domborzata meredek lejtőjén. Volt egy kilátás a Yamantau hegyre. Érdekes, de még nem emeltem fel.

Az akkumulátornak már nincs szüksége. Az emeleten, a tundrában és a kúpokban nincs szerszám. Csak repül, de egy kicsit. A hő emelkedett, valószínűleg + 30 ° C felett. De a szellő élénkíti. Végül a csúcstalálkozó fennsíkja. Az elvtársak már eljövök, és egy csúcson túli kis kőzeten készítettek képeket.

Kiránduljon a dombok és a zygalga hétvégéjére, a déli urál utak mentén

Felmegyek a csúcsra, és a jobb kezemmel szorítom fel a fából készült oszlopot - köszönöm Hora-t, köszönöm, hogy elengedtem. Leülök, körbenézek. Jó fajta, valószínűleg 40-50 km körüli. Látszik, és Yamantau, és Iremel, de az utóbbi rosszabbnak látszik - fölött már lóg a nap.

Meg kell tennie a "drogot". Szárított gyümölcsök. Szárított sárgabarack és szárított ananász. Érzem az energiát. Fotózás, mindent felveszek "körbe". Jó hűvös, hogyan közvetítsük ezt szavakkal? Állok és irigylem. Imádom ezt a 20-30 percet. Szerintem tegnap 300 km-t hajtottam, és ma 14 km-re jártam a szálláshely helyétől. Keleti irányban, 3 km-re, a gerinc közepén egy hatalmas kurumny-kupola - a Kicsi vagy a Második Shelom.

Mi befejeztük a megállást és elmegyünk keletre, indulunk a hegyről és továbblépünk a következő célunkra. Úgy tűnik számomra, hogy a keleti lejtő még meredekebb, mint az északi. A lábai alól hirtelen egy mikrohullámú sütő kőből kinyílik, és felhúzza a fejét. Nem emlékszem ilyenekre a dél-urálokban. A nagy kövek általában sűrűn fekszenek vagy megdöbbentőek. Ez rohant, kb. 20 m-re húzódik, és egy nagy kőlapon fekszik. A nap felmelegítette a köveket. Ez egyáltalán nem olyan, mint az északi lejtőn, ahol egy órával ezelőtt felmászottunk. A kövek hőmérséklete valamivel magasabb, mint a levegőé. Jó, ha lehajolsz és ülsz. A süllyedés véget ér. Grass, sziklák, tundra bokrok és fák, bizarr sziklák, fenyő erdő és kurumnye elhelyező - mindez traktus „Run”. Itt megállunk ebédelni.

Kiránduljon a dombok és a zygalga hétvégéjére, a déli urál utak mentén

Folytatjuk a kis Sheloma útját. Közelebb a hegyhez, a kurumniki és a sziklák között egy sűrű erdő nő, és maga a Gore maga a pálya egy komplex pályafutás. A furcsa kupola magassága az erdő szélétől a csúcsig 250 métert határoztam meg. Az erdő áthaladásával meglepően gyorsan felmászottunk - körülbelül 20 percig.

Az egyik sziklák emlékeztettek egy sárkányra, két kúszóval. Azonban más helyeken a szikla olyan volt, mint egy kinyúló nyakú test, lásd a fotót. Felmászottunk a "testre" és továbbmentünk. A negyedik Shelom előtt feküdt egy hegyi virágos rét. Eljött az ideje, hogy megálljon, és a hegyi gyógynövények illata teljes sebességgel bevett lustaságot, és 30 percet töltöttünk a hazug meditációban.

Kiránduljon a dombok és a zygalga hétvégéjére, a déli urál utak mentén

Mindazonáltal lehetetlen hosszú ideig hazudni. Ismét "doping", majd menjen egy másik 500 m a fű és a kövek mentén. Hurrá! A harmadik csúcs a naphoz! Negyedik Shelom, 1282 méter! Azonban a magasság már nem tűnt valami törésnek. A hegy csúcsversenye mosolygott - egy egyszerű kis botot, amely valamivel magasabb, mint a térd, és a lándzsás a végén. Nincsenek megjegyzések.

Viszont ismét a felső Katavra tekintünk, a falu minden csúcsról látható. Háznak hívjuk. Itt a csúcsokon minden mobilszolgáltató dolgozik - a Katav-Ivanovszk és a Trekhgorny távadók közvetlen láthatósága. Az alábbiakban az erdőben a kommunikáció elvész.

Válasszuk a lejtés irányát. Ismét kinyitni a görbe lejtőt. Az első fák. Füves rétek. A kövek elkezdenek elrejteni a fűben. A fák és a fű, és a kövek már moha. A fák egyre többek. Forest. Nincs GPS-navigátorunk, régimódi módon járunk - az iránytűn, a nap és az óra. Több mint egy órán át az erdőben vagyunk. Nincs erős hő, közeledik az este, de a levegő hőmérséklete még mindig + 25 ° C felett van. A víz hangja hallatszik, valami a lábad alatt zümmög. Hurrá! Egy kis patak! 10,5 órányi reggeli vizet ivottunk. Még mindig több mint fél literem van, és a barátaim több mint 30 percig ivották az utolsó vizet.

Halál és snack. Vizet, de egy palackot gyűjtünk. Továbbra is megérkezünk és visszatérünk. Egy tisztás. A határ a tartalék és a régiók, mi ismét a Cseljabinszk régióban, mi ismét az erdőben, ahol nincs tilalom látogatni.

A süllyedés lapos, az erdő - fiatal. Ismét sok lombhullató cserje és fiatal fák körülöttünk. Sűrűn nőnek és abbahagyják a gyaloglást. Én egy "autopilot" hajtok, a barátaim után megyek és nem érdekel a tér. Kanyarok jelennek meg. Szúnyoghálót rakok.

Újra ömlik. Ez azt jelenti, hogy az erdei út mellett egy keskeny nyomtávú vasút vezet minket. Mielőtt a dolgok meghaladják az 5 km-t, de most már világos, hogy hol. Lámpákkal járunk, még akkor is, ha sötétedik. Végül a "keskeny nyomtáv", ez egy törött erdei út. Ma teljesen száraz és poros. Az "autopilot" alatt vagyok. Végül egy pavilon. Menjünk le a folyóba, keresünk dolgokat.

Mögöttünk van egy 30 kilométeres sugárirányú kijárat, amely 14,5 órás időtartamú, összesen 1300 méter magas csúcsmagassággal. Nagyon fáradtnak érezzük magunkat, normál alvásra van szükségünk, de a tehenekre emlékezünk. Úgy döntenünk, hogy nem megyünk fel az útra. Kiválasztunk egy helyet a víz mellett, sátorba teszem, és elvtársak készítik a vacsorát. Ismét az autopiloton eszel valamit, felmászok a sátorba, átváltoztatom a ruhákat, felmászok a hálózsákba, és kikapcsolom a zseblámpát. Lámpaoltás. Azonnal elaludtam.

Kiránduljon a dombok és a zygalga hétvégéjére, a déli urál utak mentén
Reggel azt hittem magamnak, hogy ebben a túrában a tűz körül zajló esti összejövetelek egyáltalán nem jelentek meg. Sőt, én magam sem égettem soha tüzet. Ebben a kampányban mindenki elvtársat csinál. Én, mint a sátor tulajdonosa, magam teszem és megtisztítom.

Jó, hogy végül aludtam. Az éjszaka nagyon meleg, ebben a melegben alvás nélkül aludhat. Cool tegnap történt. Ilyen 3 hegy egy nap alatt! Breakfast. Kikapcsoljuk a bivoucot, felmegyünk az úton és lassan megyünk a faluba. Körülöttünk van egy fenyves erdő, az utat tehenekkel és lovakkal jelöltük. A kapák és a legyek támadnak. Elkészítettem egy szúnyoghálót, de a lények egy része valahogy sikerült alávetni. Lábak és hátfájás tegnap után.

A falu, itt van az autóm. Csomagoló hátizsákok. Búcsú fotó. Katav-Ivanovszk felé haladok, és megpróbáltam kinézni a hegyeket a visszapillantó tükörben. Sajnos hiába. Mikor járok vissza? Hol megyek? Több LDP útvonalat kell keresni a felső Katavtól. Például az Antenna, a negyedik és az ötödik Sheloma, hogyan viselkedjenek a Nagy Shelomu-on, a fennsíkon a hegy nyugati vállán. Rendkívül szélsőséges ötletek vannak a Verkh-Katav-tól: Kopeshka (Nary Ridge) vagy Mount Bear (Mashak Range). Mit gondolsz - melyik útvonal valós?