Olvassa el az irgalmas nővér emlékének szabad könyvét, Tatyana Varna (a könyv 4. oldala)

(4. oldal, összesen: 17)

A dél-nyugati fronton jobban vonzódtunk, mert északon nem láttunk lehetőséget arra, hogy bejussunk az első csapatba, és együtt.

A második rész
Amikor az elülső rész leesik

1. fejezet
Riga előremenetelt

Detachment találtunk Monastierzhisk. Jól értettek velünk, és gyorsan barátokká lettünk. Véletlenül megtudtuk, hogy nem messze az elkülönülésektől van egy légosztály, amelyet Xenia-Ilyin unokatestvére parancsolt, és az egyik pilóta testvére volt. Rögtön odamentünk, úgy döntöttünk, hogy feltétlenül repülni fogunk. Xenia előzőleg abbahagyta Ilyin-t, és azt mondta, hogy nem akar tudni erről, nincs joga repülni, és elhagyta.

Másnap reggel nagyon korán érkeztünk, és az egyik pilóta egy apró nyitott gépen gördült. Szorosan összekötöttünk, és úgy tűnt, hogy lógunk a levegőben. Rettenetes volt, csak büszkeség érzés volt: mindenki fölött állni és kis házakat és autókat nézni, mint a bugok.

Nem sokkal azután, hogy megérkeztünk a leválásba, átkerültünk Kijevbe; A Sverts-i táborban álltunk, két kis tisztházban éltünk. Mivel a leválás a császárnő nevét Maria Feodorovna császárné nevezte, megkaptuk a monogramját. Mi, a nővérek, a bal ujján egy ezüst varrott monogramot viseltünk egy krémszínű ruhára. Ebben a pillanatban a császárné Kijevben volt, és azt mondta, hogy meglátogatja az elszakadást. A parádé lázas előkészülete megkezdődött; Végül egy öltözõ próbatétel zajlott le, minden szép és ünnepélyes volt: a katonai parancsnok, Kropotkin herceg egy fehér lovon lovagolt! Lóhéj, gyengélkedő, két motoros közlekedés. Minden újonnan javított, mindenhol monogram. Boldogok és izgatottan vártak magukra a felvonulásra. De a császárnő megbetegedett, és a felvonulás nem történt meg.

Karácsony előtt mindkettőnket és a leválás egy részét gyorsan elhurcolták Romániába Tecuciban.

Karácsonyi esténk volt, az autó egy közeli részében, az ablakban egy karácsonyfát állítottunk, amit Kijevből vettünk.

Tekutychba érkeztünk a román hadsereg visszavonulása közepette. Amikor megérkeztünk a rezidencia helyére az állomásról, katonák tömegei elindultak hozzánk, tisztek utaztak, sokan ültek szekereken bútorokkal és dolgokkal, semmi köze a katonasághoz. Sokan kiabált minket futni!

Másnap kezdtünk segíteni egy orosz kórházban, amely túlzsúfolt a sebesültekkel. Nagyon messze volt. Az iszap elárasztotta az utcákat, és csak a nagy csizmákon keresztül tudtunk haladni, és Maru Sylvain nőtestvére a kezükbe került, mert nem volt csizmája. Csak pár napig dolgoztunk, majd tájékoztattuk, hogy a mentőautó elölről jön, és el kellett menniük. Ez volt a "Trenul Sanitar Trizeccinove" romániai egészségügyi szerve [8] 8
A józanság egészségügyi terve (román).

Ekkor jöttek a fagyok. Az elölről érkezett vonat tele volt sebesültekkel, kizárólag oroszul, a földön fekve. Még egy orvos sem kísérte őket!

A munka egységesen kezdődött: az első az volt, hogy eltávolítsa a halottakat a sebektől és a fagyasztottaktól; kiszálltak és szalmát tettek, fokozatosan kályhákat bocsátottak, lehajtottak ... A járatok nagyon nehézek voltak: a legerősebb fagy, gyakran hó borította az utat. Alvás nélkül aludtak hálózsákokban. A mosóvizet felolvasztották az Primus kályhában. Gyakran voltak roncsok, de hála Istennek, kicsi: a vonat szakadt, az autó csúszott a meredekség alatt, az utolsó pillanatban megállt a sikertelen hídon ... De mindig minden biztonságosan lezárult. Legtöbbjük a Tecuc - Galati - Reni repülés közben és a Seret mentén haladt előre a frontvonal mentén, ahol fel kellett vennünk a sebesülteket. Útközben, Reni és Galati között, szörnyű bombázás következett be egy nehéz német fegyverből. A vonat lassan haladt a parton, a mocsár két oldalán. Baloldalon, a mocsár és a folyó mögött, a hegyek, ahonnan a németek lõttek. Világosan láttuk őket. Minden alkalommal, amikor egy vonat elhaladt, tüzelték. Egy nappal ezelőtt egy mozdony felbomlott, és láttuk, hogy egy halom alatt fekszik, és egy halott ember közelében, akit még nem tisztítottak el. A héjakat egyik oldalon, majd a vászon másik oldalán szakították. Hatalmas oszlopok víznek és iszapnak repültek fel. Mi, nővérek, mind a három együtt ült. Szörnyű volt, de gyönyörű! A rendőrök, a románok, mind elmenekültek a töltés alatt, és sokan a vonaton már nem tértek vissza. Az orosz konyhacsapat a tűzhely alatt feküdt a fejükben. Az egyik burkolat felrobbanott a töltésen, és egyiküket szilánkok megölték és megsebesült egy másik utas, aki "nyulakon" lovagolt a helyszínen. Miután elhaladtunk egy veszélyes helyen, sóhajtottunk, de a galati pályaudvarról, melyet folyamatosan lőttek, "forró" volt: egy kocsi áthaladt.

Mi, három nővér, bemutattuk a Szent György érmet. A leválás vezetője egy idő után gratulált nekünk, mondván, hogy másnap meg fogjuk kapni a papírokat, de a megkezdett forradalom miatt nem kaptuk meg őket.

Este költöztünk, mert az elején éjszaka kellett átadni. De az éjszaka közepén a nővérünk, az egész autó hosszú lépcsőin át fogta a havat, és elhúzódott a vonat elől, ami nélkülünk maradt. Az izgalom természetesen szörnyű volt: a vonat fele tehetetlennek bizonyult, és reggel kezdett elkezdeni a búzatámadást, de a pilóta valamilyen állomáson megtudta a veszteségét, és sikerült visszatérni nekünk.

Elkezdtünk helyreállni. A forradalom még nem érezte magát. Iasi-ban azonnal ott volt a leválás, ahol erői egy csodálatos egészségügyi vontatást alakítottak ki, a Pullman-tól és a nemzetközi kocsikból. Az idősebb testvér Victoria Fedorovna hercegnő volt, a román királynő testvére. Mindkettőnket vonatra szállítottuk, és minden nap Soro városába mentünk, ahol volt az egyik járat. Ott erőt vettünk, lélegzeteztük a csodálatos levegőt és a lila illatát, ami sokat jelentett. A vonaton kívül a rabság a romániai helyőrség közelében egy táplálási állomást szervezett az állomás közelében: minden katona ott éhezett, a tífusz dühöngött és a halálozási arány rémisztő volt. Minden nap egy teherautó, amely a katonák holttesteit elhagytotta a vonatunk.

Az etetőállomás két óriási sátrakban volt rendezve, amelyekben padok voltak. Az ételeket a zsíros sűrű levesben főzték hús, gabona, kenyér darabokkal.

A királynő megérkezett az egész lakosztályhoz. Nagyon szerényen öltözött, minden fekete. De a gyülekezet tisztjei szörnyű benyomást tettek: fűzőkkel, porral és még felkenett ajkakkal voltak becsomagolva!

Kiöntöttem az ételt: mindent tökéletesen főztek, de elfelejtettem egy hosszú kanálot (kagyló), ezért húztam egy serpenyőt, így az első katonák meglehetősen vékony levest kaptak.

A királynő egy kicsit késő volt, és amikor megkaptam egy mintát, csodálatos vastag levest kapott, amit nagyon dicséretes. Aztán körbejárta az asztalokat, gondosan szemügyre vette, és amikor visszatért hozzám, látta, hogy kiöntöm. Végül elmosolyodott és azt mondta: "Most már értem, nincs egy kanál!" Francia nyelven beszélt. Másnap kaptam egy kanalat!

Húsvétkor felszólítottunk a székesegyházra egy királyi matinára. Az egész székesegyház tele volt csapattal. A közönség nem volt ott. Az első sorban a román katonák előtt álltunk. Előttünk - egy nagy hely, ahol a szárny oldalán állt: balra - a királyné, a hercegnők és a bírósági hölgyek alatt; jobbra - a király, a miniszterek és az udvaroncok. Egy kórusban - a szövetségesek, másrészről pedig az orosz tisztek képviselői. A szolgáltatás nagyon ünnepélyes volt, de inkább színház volt. A király nem közeledett a kereszthöz, és az összes papság ünnepélyesen közeledett hozzá, és a nagyvárosi vagy püspök (nem emlékszem) megadta a királyt, hogy megcsókolja, adjon neki egy másik keresztet, és elment a királynéhoz. Aztán az udvaroncok és a szövetséges tisztek egyetlen mozdulattal a templom közepén lépkedtek, megálltak és meghajoltak a királyhoz és a királynőhöz, felkeltek a királyhoz, és hagyta, hogy megcsókolják a keresztet. Sem a mi, sem a katonák nem voltak a kereszthöz kötve. Mindannyian azt a benyomást kelti, hogy a szolgálat nem Isten, hanem a király.

Röviddel ezután felbomlott a zavargások, komisszár jelent meg, zászlós Kurovszkij, letartóztatásával fenyegetett.

[Bezár] gombot. amit annyira szerettünk és ahol éltünk és olyan harmonikusan dolgoztunk.

2. fejezet
Katonai orvosi vonattal

Amikor visszatértem Szentpétervárra (1917. május 9-én), hamarosan mindketten megkaptuk Xenia kinevezését a Vasilievsky-sziget kórházába a hazafias vagy elisabeth király (elfeledett) intézetben. Ott éltünk, volt egy szép külön szoba. Eleinte mind a munka, mind az életünk jól ment. Ebben az időben "uralkodott" Kerensky, beszélt a háború folytatásáról szóló beszédről, mindenkit felszólított, hogy elölnézzen!

Szinte nincsenek csaták: az elülső rész szétesett! Amikor terhelésre hívtak minket, nagyon könnyű sebesülteket és leginkább szimulátorokat kaptunk. A Rezhitsyből készült járatok egy kicsit tovább és vissza Szentpétervárra, Pszkovon át, vagy Moszkvába.

[Bezár] puccs. Nem tudtunk semmit. Kirakodtunk és sétáltunk. Tudtuk, hogy a nap előtt lőttek, zavargások, de nem figyeltek rá. Én, mint mindig, egyedül mentem. Úgy döntöttem, hogy látom a Kremlöt. Átmentem a Vörös téren, beléptem a kapuba, az őrszem megállt, és egy átszállítást kér, ami persze nem volt, de nem értettem, mi történik. Megmagyaráztam egy személynek, hogy orvosi vonattal érkeztem, és látni akarom a Kremlöt, ezért kérem, hagyja el. A katona szépnek bizonyult, boldogságomért. Ő válaszolt: "Nővér, engedem be, és akkor nem engednek ki. Jobb, ha hamarosan elmehetsz! "Csak akkor kezdtem felismerni, hogy az ügy nem helyes, és siettem, hogy elmenjek.

A bolsevik puccs után a csapat megkönnyebbült: a rendezők elutasították a munkát, kifogásolták, követeltek, sokan egyszerűen elhagyták. A vezető orvos nem vesztett el, azt javasolta, hogy minden elégedetlen szabadság, és helyükön Velikiye Luki-ban béreltek polgári nőket: sokan akarták. Csapatkocsiba helyezték őket, fehér köpenyre helyezték, fehér kendőkön kötötték a fejüket, és munkájuk szerint osztották el őket. Jól fizetett és táplált, de az orvos arra kényszerítette őket, hogy írják alá a feltételt: az első két bűncselekményért - megrovás és finomság, és a harmadik - leszállás a vonatról a legközelebbi állomáson, függetlenül attól, hogy Oroszország melyik része is történhet. Szigorú volt Tsatskin velük: vezetett és kénytelen volt dolgozni.

De amikor az egyik nő úgy döntött, hogy feleségül a nővér, az esküvő ünnepelték pompásan: mindent a szánon ment a templomba, majd az üres autó élvezet volt, és még a „labda”! Zenekar voltam a balalaikámmal. Szinte senki sem követett el bűncselekményt, kivéve egy asszonyt, aki végül valamilyen állomáson maradt, messze Velikiye Luki-tól. Ezután volt élet és Isten kegyelme.

1918 elején vonatunkat Szentpétervárra hívták, a hadifoglyok cseréjére. Szentpéterváron betöltöttük az osztrákokat, magyarokat és több törököt. Egy tisztet adtam egy kocsiba, de az óvintézkedések miatt mindet egy külön katona autójába helyezték, és súlyos, fekvő rokkantokat helyeztek a tiszt hivatalába.

A vonatunk a dán zászló alatt indult, és a dán követség alkalmazottja velünk utazott. A cserét Brody-ben, Galícia határán kellett megtenni. Nagyon boldogok maradtunk, gondolkodtunk egy kellemes utazásra, és két hét múlva visszatértünk. De ott volt! Csak addig, amíg Brod pontosan egy hónapig megy! Az utazás egy gyönyörű vonaton könnyű munka volt öröm. De az országban bekövetkezett pusztítás, a különböző frontok, vágott útvonalak sok izgalmat és még félelmetes pillanatokat eredményeztek.

Mielőtt Moszkvába érkeztünk, biztonságosan megérkeztünk, és ugyanúgy követjük ezt az utat, de kiderült, hogy bármilyen okból a Kijevbe vezető út nem vezethető le. Elkezdték kerülőutak keresése. Végül költöztek, és Kijev felé törekedtek. Hosszú időre elhúzódtunk, elakadtunk az állomáson, sokszor megpróbáltuk kikapcsolni az oldalsó utakat az útra, amelyre szükségünk volt, de minden alkalommal visszatértünk. Senki sem tudta, mi történik. Daneünk küldött táviratokat, zavart, de erőfeszítései sikertelenek voltak, de többször segített nekünk a kellemetlen helyzetből. Kevésbé ettünk, csak a vonatellátást, mert lehetetlen bárhová bárhová eljutni. Miután hiábavaló kísérleteket tettek Kijevbe, hogy csúszkáljanak oda-vissza, úgy döntöttek, hogy félreteszik, és csak délre mennek. Elérték Elizavetgradot.

Az állomáson piszok és rendetlenség szörnyű! Mindenütt törött dobozok, papírok, törmelék. Egy pillantás az összes zavaros! Kiderült, hogy egy nappal korábban rabszolgaságot kötött az állomáson, Marusya Nikiforovával a bandájával. Elszúrtuk, amit tudtunk!

Elizavetgrad nem volt hajlandó engedni minket. A nap napos volt, tavasszal; mi, nővérek és nõvérnõk, kiáradtunk az emelvényre, sétáltunk, a napsütötte. Hirtelen egy vonat a Vörös Hadsereg emberével, zajos, félénk, közeledett a második úthoz. Látva minket, azonnal küldöttséget egy idősebb orvos egy igény, hogy nekik féltestvérek, mennek a csatába, hogy meghaljon a hazájukért, és így tovább, és van olyan sok nővérek (ők számítanak és nővérek visel fehér köpenyt) ...

Nagy nehézséggel Tsatskin megvédte mindannyiunkat, és elrendelte, hogy azonnal bezárja magát a rekeszében, és ne csússzon ki az ablakon. Ő is bezárta az autókat. Ezért maradtunk sokáig, amíg a Vörös Hadsereg katonáit el nem vitték.

Tsatskin és Dane, még, voltak elfoglalva, ezért adta a mozdony és hagyjuk, hogy menjen, de azt mondták, hogy közel a front, hogy a németek jönnek, és nem megy. Mindazonáltal végül úgy tűnik, egy nap alatt nem fogadtunk el, miután ígéretet tettünk, hogy azonnal visszatérünk, ha látjuk, hogy a németek közelednek.

Minden ígéretet kaptunk, és költöztünk; lassan haladt. Megálltunk egy félállomáson. Egy piros hadsereggel ellátott számlálócsapat jött. Parancsnokuk azonnal követelte Tsatskintól, miért voltunk ott, és elrendelte, hogy azonnal visszavonuljanak, azt mondva, hogy utoljára elhagyják, és a németek távol vannak. Fenyegetőzött, és azt mondta, hogy ha nem mentünk el azonnal Elizavetgogra, akkor küld nekünk, és árulóként kezel minket. Az orvos vagy a dán nem adott magyarázatot. Az a tény, hogy a Vörös Hadsereg emberek maguk is szörnyű pánikban mentek meg minket, és a fenyegetés megismétlése után elszöktek. Tsatskin doktor úgy döntött, hogy nem mozog, és várni fogja a németeket.

Egyedül voltunk, de hamarosan futott egy csoport kínai, rettenetesen megijedt: futottak fel az orvos és több gesztusok, mint a szavak, elmagyarázta, hogy kell futtatni, ha maradunk, akkor levágta a fejüket. Tsatskin aki mindig megtalálta a kiutat, rettenetesen sajnálta „a szegény kínai” meghívta őket, hogy üljön a mozdony, és fuss el, amit meg is tettek. Utánuk a Vörös Hadsereg emberek újra megjelentek a vonaton, újra kiabálva, fenyegetésekkel és követelésekkel azonnal visszavonultak. Az orvos elmagyarázta nekik, hogy nincs olyan mozdonyunk, amely vízhez ment, és hogy rettenetesen aggódunk, és nem értjük, miért nem jött vissza nekünk. A Vörös Hadsereg vezetője azt mondta, hogy küld nekünk egy mozdonyot, és ha nem jelenik meg, akkor rossz lenne. Aztán fájdalmas várakozás kezdődött. Félték látni a mozdonyot, vártak a németekre és féltek tőlük! A vonaton egy nagy Vöröskereszt zászlót emeltek fel, az ablakokból lepedők és törölközők voltak lógtak. A terep dombos volt. Mi álltunk a hajón, és távolról lehetett látni. Hirtelen elölről észrevettünk valami mozgalmat. Távol a domboktól az emberek megjelentek, közeledtek, majd a dombok mögé rejtőztek, majd újra megjelentek.

Végül megkülönböztettük a németek egy kis csoportját. Lassan és óvatosan közeledtek. A rokkantak, mindenki, aki járni tudott, kiöntötte a vonatból, és elkezdett hullámozni a törülközőiket. Hirtelen láttunk egy ágyút, amelyet a németek elkezdtünk ellenünk. Mindenki dühösen rohant, mint amennyit csak tudtak. Nem volt lövés, és észrevettük, hogy két ember közeledik az üreghez, kiderült, hogy intelligencia. Mindenki elkezdett sikoltozni és még jobban integetni. Az orvos rohant, hogy futjon, hogy találkozzon velük, és elmagyarázta, kik vagyunk. Jelezték a többieket, akik hamarosan mindannyian felbukkantak hozzánk. Megmagyarázták, hogy félnek a megtévesztéstől, hogy a bolsevikok gyakran páncélozott vonatokat vöröskereszt alatt álcáztak. Azt hitték, hogy páncélozott kocsi is van.

Amikor mindent végleg tisztáztak, megígérték, hogy egy gőzmozdonyot küldünk mögöttünk és elhagyjuk.

A gőzgép végül megjelent, és vezetett minket a Vinnytsia állomásra, ahol már vártak egy csodálatos vacsorát a fogyatékkal élők számára és nekünk. Aztán csendben mentünk. Megrázta a termékek sokasága, tisztasága, rendelés az állomásokon.

Előre várt az éhes Petersburgra való visszatérés, elkezdtünk minden tőlünk telhetőt vásárolni - lisztet, cukrot, gabonát, később tojást és vajat. Mindenki elrejtette ezt a rekeszében. Emeletem emelkedett, alatta pedig valami, mint egy doboz, az ágy teljes hosszúsága és szélessége. Ott rendeztem a raktárt.

Itt van a könyv előnézete.
Szabad olvasás esetén csak a szöveg egy része nyitva áll (a szerzői jog jogosultjának korlátozása). Ha tetszett neked a könyv, akkor teljes szöveged megtalálható partnerünk weboldalán.