Topic 10 fogalma és elvei föderalizmus magyar
A koncepció és elvek föderalizmus magyar
10.1. Szövetség és a föderalizmus: a koncepció és a lényeg
Mivel egyik alapja az alkotmányos rendszer Art. 1. Az Alkotmány létrehozza szövetségi Hungary magyar egység, amely tükrözi a hivatalos neve az állam. Között a viszonylag kis számú Világszövetsége Magyarország egyedülálló helyzetben: ez a legnagyobb szövetsége a világon, nem csak az abszolút alanyok száma (89), hanem a fajok száma (6).
„Szövetség” kifejezések és „föderalizmus” nagyon népszerű a mai világban, nem csak a tudomány, hanem a következő területeken: PR, az irodalom, az újságírás, a sport, a kultúra, a szakszervezetek és más szakmai tevékenység, a működését a különböző intézmények a civil társadalom és a nyilvánosság egyesületek (nők, fiatalok, diákok, gyerekek, veteránok, és így tovább. n.). A legtágabb értelemben vett értelmében a Szövetség (a latin federare -. Egyesíteni, erősíti Unió) bármely olyan rendszer, szerkezetük eltérő részből áll.
Tiszta, tartsa leküzdhetetlen határ föderalizmus és nehéz unitarizmussal. Hatalom decentralizálása velejárója nemcsak szövetségi, hanem egységes állam, az autonómia mértéke az egyes részei bizonyos egységes államok (olasz régió, Spanyolország autonóm közösségek, a Palesztin Hatóság Izrael Köztársaság Karakalpaksztán Üzbegisztánban, és mások.) Nagyobb lehet, mint az alanyok az egyes szövetségi államok (például kijelenti, India). Ezért az alapvető jellemzője a föderalizmus nem autonómiájának foka alkotóeleme az állam, és a különleges jellegét a szövetségi kapcsolatok, amelyek definíció szerint nem lehet egy egységes állam, függetlenül az összeg a felperes területi egységek.
Szövetségi Államok feltétlenül jellemzi a jelenléte a két kormányzati szint, és a fő szövetségi kapcsolatok kapcsolatok az elosztás és a testmozgás államhatalom. A gyakorlat az államhatalom, valamint a szövetségi kapcsolatok általában, biztos vannak olyan elemei a megállapodás (nem a szó szoros értelmében a törvény „szerződés”), a kombináció az együttműködés és az engedelmesség. Ha egy egységes állam, a hatalom van osztva a „top”, és csak a „fent”, bármikor, feltéve, hogy az alkotó részek az államhatalom és az autonómia lehet elvenni vagy megváltozott, a szövetségi állam kizárt az ilyen döntések a központi kormány egyoldalúan, szükségképpen részt az ilyen döntések a Szövetség.
10.2. Eredetét és kialakulását föderalizmus Magyarországon
Föderalizmus Magyarországon még gyerekcipőben jár. Ez annak a ténynek köszönhető, hogy Magyarországon nincs személyes tapasztalata hiteles szövetségi kapcsolatok: legtöbb története Magyarországon de jure (1918-ig), vagy de facto (a szovjet időkben) egy egységes állam. Mindazonáltal elemei föderalizmus Magyarországon voltak.
kormányzati elképzelések fixáltuk vissza az orosz Pravda, Novgorod és Pszkov Igazságügyi Charta törvénykönyvet 1497-ben és 1550. Tanács Code 1649 g. Viselkedik, I. Péter és m. N. A folyamat során a bővülő Magyar Monarchia szerepel a magyar nép és a közelben (fejedelemség Khanates, királyság, tartományok, stb.) Lehetőség önálló őrizni, és kellően széles körű autonómiával.
Súlyosbodása etnikai viszonyok Magyarországon a késő XIX - XX század elején. előre meghatározza a bővítés antiimperialista mozgalom, a megjelenése a különböző politikai párt platformok és bővíteni az elképzelést, az átmenet a föderáció létrehozását a regionális és a nemzeti autonómiát.
Hatalomra 1917-ben a bolsevikok a Szövetség negatív ( „... a káros egyesület, a szövetség ellen elveinek szociáldemokrácia kérelmükben az orosz valóság ...”), de a történelem során változtak a vélemények elég gyors, és ez volt a szovjet korszakban (a 1918) Magyarország első de jure válik szövetségi állam. Az átmenet a föderalizmus látták az egyetlen módja, hogy állítsa le a felbomlása az egykori Magyar Monarchia.
10.3. Magyar alkotmányos elveinek föderalizmus
A szövetségi felépítése Magyarországon szentelt Ch. 3. Az Alkotmány, de az alapelvek a szövetségi struktúra foglalt Art. 4 és 5, ch. 1 „alapjai az alkotmányos rendet”, amely meghatározza azok jelentőségét és állandóság a létezését az orosz alkotmány. A legtöbb rögzített elvek alapját képező alkotmányos és jogi helyzetét Magyarországon.
Alkotmány biztosítja Magyarország Magyar következő elvek befogadott eszköz (rendszer 8).
Scheme 8. Elvek befogadott Magyarország eszközt.Állami integritását. Ez az elv különösen az egységét az Orosz Föderáció, a terjedését a magyar szuverenitást az egész terület, a közös gazdasági térség, közös jogi tér, és így tovább. N.
• Az egység az államhatalom rendszer. Ez az egység nyilvánul meg az egység jellegétől erő (forrás, üzleti célokra), egységes intézményi szervezete teljesítmény a szövetségi és regionális szinten a hierarchia és a kölcsönhatás a különböző hatóságok, és így tovább. D.
• Az egyenlő jogok és az önrendelkezés a népek a magyar és az ebből következő egyenlőség az Orosz Föderáció. . Mivel részben alkalmazott G 5. cikke a magyar alkotmány, a „népek” lehet kétféleképpen értelmezhető: egyrészt a képviselői bizonyos etnikai csoportok élnek a különböző alkatrészek Magyarország (a csecsen nép, a tatár nép, a népek a finnugor-csoport, a fehérorosz diaspore, Azerbajdzsán diaspore, németek, karaiták stb.) ..; Másodszor, minden élő emberek egy adott területen nem etnikai, nemzeti színezés (Dagestani emberek, az emberek, a Samara régióban lakók Moszkva és t. N.). Mindenesetre az önrendelkezés elvét nem lehet úgy értelmezni, mint a jogot, hogy visszavonja bármelyik terület az Orosz Föderáció: az alkotmány kifejezetten azt mondja, a önrendelkezési népek Magyarországon, ezért a népek, ezen elv alkalmazása is, különösen, hogy állapotának megváltoztatásához az Orosz Föderáció tárgy, amelynek területén élnek, egyesülni más szervezetek Magyarországon, vagy húzza ki néhány területen, hogy hozzon létre egy nemzeti-kulturális autonómia, és így tovább. n., de egyrészt a meglévő határok Magyarország és másodszor, megsértése nélkül az alapjait az alkotmányos Foot épület Magyarország (államforma, gazdasági rendszer, az ideológiai, szellemi alapjait, és így tovább. D.). A fő újítás a magyar alkotmányosság az a helyzet, minden az alanyok Magyarország (köztársaságok, területek, régiók, városok szövetségi, autonóm régió és az autonóm körzetek) egyenlő, azonos jogi státuszt.
• Differenciálás hatáskörök hatóságok közötti Magyarország és a hatóságok az alanyok Magyarország (a szövetségi és regionális önkormányzatok). Az intézkedés a hatalommegosztás a központ és az alkatrészek az állam, mint említettük, az egyik fő jelei befogadott eszköz. Ez a kérdés kiderült, hogy kulcsfontosságú a fejlesztés a magyar föderalizmus, és meg kell vizsgálni részletesebben.
Amikor beszél a elhatárolása közötti hatáskörök szövetségi központ és az azt alkotó részei az állam, használta a „elhatárolása alanyai”, valamint „hatalommegosztás (kompetencia).” Néha ezek a fogalmak jelentése azonos, így nem egészen pontos. Kevesebb tárgyak referencia (Magyarország, alattvalói közös joghatósági, önkormányzatok) utal, hogy a gömb a társadalmi kapcsolatok, amelyeken az illetékes hatóságoknak (helyi hatóságok) a jogi szabályozást, a felügyelete alatt - a jogok és kötelezettségek az adott hatóság, amellyel felruházva végrehajtásához szükséges feladatok és funkciók alanyok megfelelő referencia. A kompetencia az azonos - gyűjteménye minden hatáskörét hatóság (önkormányzat) a megfelelő objektum referencia. Powers a szaktudás, - az ingatlan velejárója csak az állami szervek, a helyi kormányzati vagy hivatalos.
Elhatárolása hatáskörök lehetséges két fő módja van: normatív (alkotmányos, törvényi, jogszabályi) és a szerződés. Ebben az esetben a szerződéses eljárás elhatárolása nem ellenzi az alkotmányos, ez nem egy „alkotmányellenes”, és csak akkor kell használni a jelenlegi alkotmányt. A különbség a két mód között csak az a tény, hogy a normatív hatáskörökkel ruházzák fel a megfelelő alany közvetlenül rendeletre (az Alkotmány, az alkotmány (charter) alany az Orosz Föderáció szövetségi vagy tartományi törvény), valamint a szerződéses - a szerződés (megállapodás). Talán a bármelyikének alkalmazása ilyen módszerek, valamint ezek kombinációi.
Az alkotmány az Orosz Föderáció alapján a legfejlettebb a gyakorlatban szövetségi államok az elvet a három hatáskörök kimondja:
1) hatáskörébe tartozik;
2) társ-vezető tárgyak (ún megfelelő szolgáltatásokat, versengő kompetencia);
3) példány a saját magatartását az RF tárgyak.
A lista a referencia definiált objektumok a magyar szakirodalomban. 71 magyar alkotmány, mint egy zárt, és így nem tartozik a széles értelmezése. Alapvető felvétel kritériumai a problémák listájának kezelése Magyarországon (mint a legtöbb szövetségi állam) - biztosítani jogait együttesen végrehajtásának biztosítása érdekében az állami szuverenitás, az egység a jogokat és szabadságokat az ember és állampolgár, és egyetlen állami politika. A témakörökre közös joghatósági, valamint egy listát a referencia objektumok, Magyarország a magyar alkotmány zárt (Art. 72). A témakörökre menedzsment Magyarországon és a közös joghatósági, mint általában, játszik alkotmányában és oklevelek alanyok az Orosz Föderáció. Tárgyai végző alanyok Magyarország szövetségi alkotmány nem egyértelműen tisztázott, a magyar Alkotmány külön szféra jogi szabályozása RF tantárgyak: az egy olyan rendszer kialakítása a hatóságok (2. rész, 11. cikk 1. rész, 77. cikk ....), elfogadása alkotmányok, oklevelek (h. 1, 2, Art. 66), a létesítmény az állam nyelvén köztársaságok (Art. 2, Art. 68), és mások. Ezért a maradék itt van minden kérdésre, hogy nem szerepel az első két terület (Art. 73. az Alkotmány az orosz Föderáció), és ez a azt jelenti, hogy a gömb a jogi szabályozás alanyok Magyarország dos atochno széles.
Az arány a szövetségi és regionális jogszabályok kérdésekben közös joghatósági Art. 76. (h 2 és 5) Az Alkotmány a Magyar definíciója a következő: az ezeken a területeken PR lehet venni, mint a szövetségi törvényeket és más szövetségi jogi törvények és jogszabályok és más normatív jogi aktusok az Orosz Föderáció. Azonban az utóbbit kell figyelembe szerint a szövetségi törvények esetében ellentmondás a szövetségi törvény, valamint a szabályozási jogszabály tárgyának Magyarországon a szövetségi törvény.
A szerződéses módszer hatalommegosztás függőlegesen egy szövetségi állam kell kezelni, mint egy kiegészítő, mint minden nagyobb téren a társadalmi kapcsolatok hatáskörök kell határolni előírásoknak.
A jelenlegi szabályozás megváltozott, és a sorrendben Szerződés végrehajtásának módja hatáskörök elosztását a szövetségi és a regionális hatóságok. Szövetségi törvény „A általános elveinek szervezésének jogszabályi (képviselő) és a végrehajtó állam hatóságai Magyarország tárgyak”, egyrészt megállapítja objektív limiter t. E. A szerződés tárgya a lehet, hogy csak a konkrét hatáskört a szövetségi és a regionális hatóságok határozzák meg, kizárólag a gazdasági, földrajzi és egyéb jellemzői a téma Magyarország és az, hogy milyen mértékben ezek a jellemzők meghatározása eltérő megtalálható a szövetségi törvényeket, amelyek behatárolják ix hatáskörök (megállapodások tárgyát a szövetségi és a regionális végrehajtó hatóságok csak az egyik része a küldöttség hatáskörüket). Másodszor, a törvény rögzíti átmeneti leállítása, azaz a. E. (megállapodás) nem lehet határozatlan, a határidő a megállapodás tíz év azzal a lehetőséggel, idő előtti befejezés (megszűnt) egyetértésével a felek és a bíróság. Harmadszor, a törvény meghatározza a koncepciót nesamoispolnyayuschegosya szerződés vnutrifederativnyh kapcsolat, amely meghatározza az eljárások összetettségének megkötésére és hatálybalépése szerződések és megállapodások - megállapodások előzetes (mielőtt a szerződés aláírását, a Magyar Köztársaság Elnöke, és a fejét a térségben), a jóváhagyást a jogalkotó alá Magyarország és a jóváhagyás az aláírt szerződés szerint a szövetségi törvény. Tehát az ilyen kétoldalú megállapodások is lehet nevezni egy nagy részét Egyezmény, mivel van egy lényegében koherens (túlnyomórészt) fog tucat alanyok jogalkotási folyamatot, beleértve az összes RF alanyok. Megállapodás a szövetségi és regionális végrehajtó hatóságok lép hatályba jóváhagyása után az RF kormányrendelet. Az ilyen eljárás kizárnák rendelkezései szerződések és megállapodások, amelyek sértik az egyenlőség elvét az alanyok Magyarország (a hatóságok bármely tantárgy Magyarország is, kérésére kapjunk tervezet szerződés vagy megállapodás, és hogy javaslatokat és megjegyzéseket).
A körülhatárolása közötti hatalmi központ és a régiók normatív értelemben szerződéskötési nagyrészt elveszett. A fő célja a hazai (és azokon belüli) szerződések és megállapodások - specifikáció, leírás, felhatalmazás tagolt szabályozó hatóság abszolút elsőbbséget szabályozó hatalommegosztás divat függőlegesen.